Για το μείζον ζήτημα της εξέλιξης και των καθυστερήσεων που έχουν προκύψει στα έργα του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης τοποθετήθηκε στη Βουλή η Βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ, Κατερίνα Σπυριδάκη στα πλαίσια κατάθεσης σχετικής ερώτησης από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ.
Αναλυτικά η ομιλία της Κατερίνας Σπυριδάκη:
Ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο μακρόπνοο και ζωτικής σημασίας για την Κρήτη. Είναι ένα έργο αναγκαίο και επιτακτικό για το Λασίθι, για ένα νομό με τρία μεγάλα αστικά κέντρα των οποίων οι ανάγκες και οι απαιτήσεις ικανοποιούνται μέσω του οδικού δικτύου. Η ασφάλεια, η οικονομία, η ανάπτυξη, η βιωσιμότητα ενός τόπου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τα έργα υποδομών. Στην περίπτωση του ΒΟΑΚ, έχουμε ένα έργο μακρόπνοο, του οποίου ο σχεδιασμός ξεκίνησε το 1988, και ακόμα και σήμερα το 2024 δεν έχει καταφέρει να ολοκληρωθεί. Υπάρχουν τμήματα στο κομμάτι που διασχίζει το νόμο Λασιθίου με ώριμες μελέτες, και σύμφωνα με την κυβέρνηση, με εξασφαλισμένα τα χρηματοδοτικά εργαλεία. Συγκεκριμένα, και αναφορικά με το τμήμα «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», η σύμβαση υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2022 και οι όποιες ενέργειες έγιναν ήταν μόνο για λόγους επικοινωνίας, με το κόψιμο της κορδέλας να απέχει ένα χρόνο από την τοποθέτηση εργοταξιακής σήμανσης, αλλά χωρίς μηχανήματα και εξοπλισμό.
Ένα χρόνο πριν, ο Πρωθυπουργός μιλούσε για ένα έργο πνοής το οποίο ξεμπλόκαρε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Κατά την προεκλογική περίοδο η Κυβέρνηση μας διαβεβαίωσε ότι το έργο προχωράει κανονικά και κάποια σημεία μάλιστα θα έχουν υλοποιηθεί μέχρι το 2025. Και βρισκόμαστε, τώρα, στις αρχές του 2024 με το κομμάτι αυτό να βρίσκεται στον αέρα. Για τα υπόλοιπα τμήματα – που δε διαθέτουν αντίστοιχη ωριμότητα – δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και σε κάποια σημεία ούτε καν χρηματοδοτικό εργαλείο. Δυστυχώς, τόσο η στασιμότητα όσο και οι νέες παρατάσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιβεβαιώνουν για άλλη μία φορά την πάγια τακτική της Κυβέρνησης με τους επικοινωνιακούς εντυπωσιασμούς της, ενώ ο κρατικός σχεδιασμός είναι ελλιπής και κρίνεται ανεπαρκής των περιστάσεων. Η ανεπάρκεια, όμως, αυτή απειλεί την ασφάλεια των πολιτών και την ανάπτυξη του τόπου, με ένα έργο καίριας σημασίας να βρίσκεται κυριολεκτικά στον «αέρα».
Σε μια άλλη ανάγνωση των πράξεων και των ελλείψεων της Κυβέρνησης μπορούμε να καταλάβουμε από τώρα ποια θα είναι η πορεία και άλλων μεγάλων έργων Υποδομών, καθώς τα στενά χρονικά όρια του ΤΑΑ δεν αφήνουν περιθώρια για γραφειοκρατικές κωλυσιεργίες και πρόχειρους σχεδιασμούς. Στο ίδιο έργο θεατές γίναμε και στην απένταξη του Φράγματος των Μπραμιανών και των συνοδών αντιπλημμυρικών έργων από το ΤΑΑ, λόγω μη δυνατότητας ολοκλήρωσής του εντός των χρονικών ορίων που θέτει η Ε.Ε. Μάλιστα, η χρηματοδότηση και η ίδια η «μοίρα» του έργου παραμένουν σε εξαγγελίες και διαβεβαιώσεις, με απουσία βέβαια μίας επίσημης Υπουργικής Απόφασης που να εντάσσει το έργο στο χρηματοδοτικό εργαλείο του ΕΣΠΑ.
Μεταξύ άλλων, η Κυβέρνηση, όμως, οφείλει να απαντήσει και για την «κεντρολαγνεία» της, καθώς θα μπορούσε να ενισχύσει την ευελιξία μέσω της Αποκέντρωσης, δεδομένου ότι για το τέταρτο τμήμα «Άγιος Νικόλαος – Σητεία» θα μπορούσε να καταστεί η Περιφέρεια Κρήτης Προϊσταμένη Αρχή και Διευθύνουσα Υπηρεσία του έργου. Αντ’ αυτού, η χρηματοδότηση του έργου μέσω του ΕΣΠΑ έχει μείνει και εκείνη μόνο στα λόγια, χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες.
Ένα χρόνο πριν, ο Πρωθυπουργός μιλούσε για ένα έργο πνοής το οποίο ξεμπλόκαρε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Κατά την προεκλογική περίοδο η Κυβέρνηση μας διαβεβαίωσε ότι το έργο προχωράει κανονικά και κάποια σημεία μάλιστα θα έχουν υλοποιηθεί μέχρι το 2025. Και βρισκόμαστε, τώρα, στις αρχές του 2024 με το κομμάτι αυτό να βρίσκεται στον αέρα. Για τα υπόλοιπα τμήματα – που δε διαθέτουν αντίστοιχη ωριμότητα – δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και σε κάποια σημεία ούτε καν χρηματοδοτικό εργαλείο. Δυστυχώς, τόσο η στασιμότητα όσο και οι νέες παρατάσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιβεβαιώνουν για άλλη μία φορά την πάγια τακτική της Κυβέρνησης με τους επικοινωνιακούς εντυπωσιασμούς της, ενώ ο κρατικός σχεδιασμός είναι ελλιπής και κρίνεται ανεπαρκής των περιστάσεων. Η ανεπάρκεια, όμως, αυτή απειλεί την ασφάλεια των πολιτών και την ανάπτυξη του τόπου, με ένα έργο καίριας σημασίας να βρίσκεται κυριολεκτικά στον «αέρα».
Σε μια άλλη ανάγνωση των πράξεων και των ελλείψεων της Κυβέρνησης μπορούμε να καταλάβουμε από τώρα ποια θα είναι η πορεία και άλλων μεγάλων έργων Υποδομών, καθώς τα στενά χρονικά όρια του ΤΑΑ δεν αφήνουν περιθώρια για γραφειοκρατικές κωλυσιεργίες και πρόχειρους σχεδιασμούς. Στο ίδιο έργο θεατές γίναμε και στην απένταξη του Φράγματος των Μπραμιανών και των συνοδών αντιπλημμυρικών έργων από το ΤΑΑ, λόγω μη δυνατότητας ολοκλήρωσής του εντός των χρονικών ορίων που θέτει η Ε.Ε. Μάλιστα, η χρηματοδότηση και η ίδια η «μοίρα» του έργου παραμένουν σε εξαγγελίες και διαβεβαιώσεις, με απουσία βέβαια μίας επίσημης Υπουργικής Απόφασης που να εντάσσει το έργο στο χρηματοδοτικό εργαλείο του ΕΣΠΑ.
Μεταξύ άλλων, η Κυβέρνηση, όμως, οφείλει να απαντήσει και για την «κεντρολαγνεία» της, καθώς θα μπορούσε να ενισχύσει την ευελιξία μέσω της Αποκέντρωσης, δεδομένου ότι για το τέταρτο τμήμα «Άγιος Νικόλαος – Σητεία» θα μπορούσε να καταστεί η Περιφέρεια Κρήτης Προϊσταμένη Αρχή και Διευθύνουσα Υπηρεσία του έργου. Αντ’ αυτού, η χρηματοδότηση του έργου μέσω του ΕΣΠΑ έχει μείνει και εκείνη μόνο στα λόγια, χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες.
Βουλευτής ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Λασιθίου
Δημοσίευση σχολίου