Η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Λασιθίου και Τομεάρχης Τουρισμού, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, κατέθεσε Ερώτηση προς το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, και το Υπουργείο Τουρισμού αναφορικά με την αναγκαιότητα αναβάθμισης της τουριστικής εκπαίδευσης της χώρας μας και της αντιμετώπισης των οξυμένων προβλημάτων των τουριστικών σχολών ΑΣΤΕΚ και ΑΣΤΕΡ. Την εν λόγω Κοινοβουλευτική πρωτοβουλία της κας Σπυριδάκη υποστηρίζουν και οι Βουλευτές κ. Στέφανος Παραστατίδης – Βουλευτής Κιλκίς και Τομεάρχης Παιδείας και ο κ. Γεώργιος Νικητιάδης – Βουλευτής Δωδεκανήσου και Τομεάρχης Ανάπτυξης.
Μέσω του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Λασιθίου, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, θέλει να αναδείξει την ολιγωρία της Κυβέρνησης απέναντι στα προβλήματα της τουριστικής εκπαίδευσης, καθώς επίσης και τις αδικίες που υφίστανται εις βάρος τόσο των σπουδαστών των σχολών των ΑΣΤΕ όσο και των ίδιων των εκπαιδευτών. Παρά τις Κυβερνητικές εξαγγελίες για αναβάθμιση της Τουριστικής Εκπαίδευσης, καίρια προβλήματα όπως οι καθυστερήσεις στην έναρξη των τμημάτων μετεκπαίδευσης, η διαβάθμιση των ΑΣΤΕ και τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων, τα φοιτητικά δικαιώματα των σπουδαστών, η υποστελέχωση των σχολών αυτών, και τέλος, οι διακρίσεις εις βάρος των εκπαιδευτών μένουν ακόμα άλυτα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενος της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ: τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη
την Υπουργό Τουρισμού, κα Όλγα Κεφαλογιάννη
ΘΕΜΑ: «Αναγκαιότητα η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και η αντιμετώπιση των οξυμένων προβλημάτων των τουριστικών σχολών ΑΣΤΕΚ και ΑΣΤΕΡ»
Κυρία Υπουργέ,
Κύριε Υπουργέ,
Δεν είναι λίγες οι φορές που η ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού έχει τονίσει την βαρύτητα που δίνει το ίδιο στην τουριστική εκπαίδευση και στην ποιοτική αναβάθμιση του εργατικού δυναμικού στον κλάδο της Φιλοξενίας. Συγκεκριμένα, και σύμφωνα με δηλώσεις της Υφυπουργού, «η αναβάθμιση της δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης, εκτός από ανάγκη, αποτελεί κλειδί για την επιτυχία κάθε προσπάθειάς μας» και πως «η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης για την ανάπτυξη ενός σύγχρονου βιώσιμου και ποιοτικού μοντέλου τουρισμού στην Ελλάδα είναι στρατηγική» και «η αναβάθμισή της αποτελεί κυβερνητική δέσμευση».
Δυστυχώς, μέχρι στιγμής έχουν σημειωθεί μόνο αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην έναρξη των φετινών τμημάτων Μετεκπαίδευσης που παρουσιάστηκαν στην υπ’ αριθμόν 3128/09.02.2024 Ερώτησή μας. Μάλιστα, σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργείου Τουρισμού αναφέρεται πως «βρίσκεται σε εξέλιξη μια σειρά διαδικασιών για την πρόσληψη του απαιτούμενου εκπαιδευτικού προσωπικού και την κατά το δυνατόν ταχύτερη έναρξη λειτουργίας των Τμημάτων Μετεκπαίδευσης» χωρίς να δίνεται ένα σαφές χρονοδιάγραμμα. Επιπλέον, στον φόβο σύμπτωσης των προγραμμάτων Μετεκπαίδευσης με την έναρξη της τουριστικής σεζόν, δεδομένου ότι βρισκόμαστε μόλις έναν μήνα πριν την έναρξή της, το Υπουργείο απάντησε πως « σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν. 1077/1980, είναι δυνατή η μείωση του συνόλου των ωρών διδασκαλίας σε ποσοστό μέχρι 20%», παρουσιάζοντας με σαφή τρόπο τις συνέπειες των καθυστερήσεων εις βάρος της παρεχόμενης τουριστικής εκπαίδευσης.
Ταυτόχρονα και στην ίδια ακριβώς κατεύθυνση κινείται και το ζήτημα με τις δύο μοναδικές Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Τουρισμού, ΑΣΤΕΚ και ΑΣΤΕΡ, οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, που τις έχουν οδηγήσει σε συνεχιζόμενη υποβάθμιση. Απόδειξη αυτού είναι η σημαντική μείωση του αριθμού των φοιτητών που επιλέγουν τις συγκεκριμένες σχολές, καθώς βλέπουν να αντιμετωπίζονται δυσμενώς σε σχέση με τους φοιτητές των λοιπών Σχολών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και βιώνουν αβεβαιότητα και ανασφάλεια όσον αφορά την επαγγελματική τους εξέλιξη και αποκατάσταση. Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ), με τη σιωπηλή ανοχή του Υπουργείου Τουρισμού, άφησε τις σχολές αυτές αδιαβάθμητες, χωρίς μέριμνα σίτισης και στέγασης και χωρίς πρόσβαση στα Ελληνικά Πανεπιστήμια, όταν οι απόφοιτοι των ιδιωτικών κολλεγίων έχουν επαγγελματικά δικαιώματα και οι απόφοιτοι ΙΕΚ πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ταυτόχρονα, το ζήτημα της παροχής φοιτητικής ταυτότητας (πάσο) έχει καταστεί ένα θέμα το οποίο δεν έχει διευθετηθεί με μία μόνιμη νομοθετική ρύθμιση και αντ’ αυτού κάθε χρόνο οι φοιτητές βιώνουν ανασφάλεια και δίνουν αγώνα για τα αυτονόητα.
Βάσει της απάντησης του ΥΠΑΙΘΑ στην υπ’ αριθμόν 280/28.07.2023 Ερώτησή μας γίνεται σαφές πως «τα ζητήματα σχετικά με την ισοτιμία των παρεχομένων, από τις ως άνω Σχολές (ΑΣΤΕ), τίτλων, τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων τους, την εν γένει φοιτητική μέριμνα και τις κτιριακές υποδομές των Σχολών αυτών ρυθμίζονται με πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού». Ταυτόχρονα δηλώνεται πως τεχνικά κλιμάκια του ΥΠΑΙΘΑ και του Υπουργείου Τουρισμού βρίσκονται σε διαρκείς επαφές για τη συνολική αναβάθμιση των ΑΣΤΕ. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να υπογραμμιστεί και η ευκαιρία που χάθηκε με τον πρόσφατο ν. 5082/2024 του ΥΠΑΙΘΑ για την Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όπου δεν προβλέφθηκε καμία νομοθετική διάταξη για την επίλυση της χρόνιας κατάστασης του αδιαβάθμητου αυτών των Σχολών. Μάλιστα, και στις συναντήσεις των Υπουργών Παιδείας και Τουρισμού που πραγματοποιήθηκαν έναν μήνα πριν την ψήφιση του ν. 5082/2024 υπήρξε μία συναντίληψη των χρόνιων θεμάτων που αντιμετωπίζουν οι ΑΣΤΕ και της ανάγκης «αναβάθμισης και εμπλουτισμού των τουριστικών σπουδών τόσο στις ΑΣΤΕ […] όσο και αναφορικά με τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Τουρισμού» και συμφώνησαν στην εκπόνηση μίας μελέτης ώστε να τεθούν οι βάσεις για την υλοποίηση του σχεδίου της αναβάθμισης. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα κανένα από τα δύο Υπουργεία δεν έχει προβεί στη δημοσιοποίηση αυτών των αποτελεσμάτων ή σε κάποια ανακοίνωση που να θέτουν έναν χρονικό ορίζοντα υλοποίησης.
Αναφορικά με το ζήτημα της υποστελέχωσης των σχολών αυτών το Υπουργείο Τουρισμού απάντησε χαρακτηριστικά πως «ειδικότερα, για την ΑΣΤΕ Κρήτης, έχουν υποβληθεί θέσεις προς πλήρωση στο πλαίσιο κάθε κύκλου του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας, ωστόσο, δεν έχει καταστεί δυνατή η πλήρωσή τους, είτε λόγω μη συμμετοχής υπαλλήλων, είτε λόγω μη αποδοχής των θέσεων από τους επιλεγέντες υποψηφίους» και πως «στο πλαίσιο της Προκήρυξης 12Κ του ΑΣΕΠ, έχει ζητηθεί η κάλυψη μιας (1) θέσης κατηγορίας Π.Ε. μέσω των επιλαχόντων, καθώς ο αρχικά διοριστέος δεν αποδέχθηκε τον διορισμό του». Σε αυτό το σημείο, βέβαια, γεννιέται το εύλογο ερώτημα αναφορικά με το πώς αξιολογεί το Υπουργείο την εν λόγω εξέλιξη, δεδομένου ότι παρατηρείται μία έλλειψη ενδιαφέροντος και οι θέσεις μένουν κενές.
Επιπλέον, σε αυτά έρχεται να προστεθεί και η άνιση μεταχείριση που υφίσταται μεταξύ του Εκπαιδευτικού Προσωπικού των Σχολών αυτών και του Εκπαιδευτικού Προσωπικού αντίστοιχων σχολών. Συγκεκριμένα, η Πολιτεία δεν τους αναγνωρίζει τα ίδια εργασιακά δικαιώματα και προνόμια, καθώς ούτε και τις ίδιες δυνατότητες εξέλιξης. Οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί των ΑΣΤΕ παραμένουν χωρίς εξέλιξη σε ανώτερη βαθμίδα και στερούνται του δικαιώματος της άδειας Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς επίσης και του επιδόματος ευθύνης για την θέση του/της Διευθυντή/Διευθύντριας. Τα παραπάνω διαφαίνονται ξεκάθαρα και στο περιεχόμενο της υπ’ αριθμόν 20503/26-10-2022(ΦΕΚ Β΄5654/7-11-2022) Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Κ.Υ.Α) των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων, και Τουρισμού, δυνάμει της παρ. 1 του Άρθρου 14 του ν. 3105/2003. Η ολιγωρία της ηγεσίας του Υπουργείου Τουρισμού, δυστυχώς, συμβάλει στην υποβάθμιση του ακαδημαϊκού τους κύρους και στην απαξίωση του επιστημονικού τους έργου.
Δεδομένου ότι η οικονομική συνεισφορά του Τουρισμού αντιστοιχεί στο 11,5% του ΑΕΠ της χώρας
Δεδομένου ότι η ποιότητα της παρεχόμενης τουριστικής εκπαίδευσης συνδέεται άρρηκτα με την ελκυστικότητα και την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος
Δεδομένου ότι για το έτος 2023 οι ελλείψεις προσωπικού έφτασαν τις 53.229 και σημαντική έλλειψη σημειώθηκε σε εξειδικευμένο προσωπικό και στελέχη που είναι απαραίτητα για την οργάνωση, τη διαχείριση και την εύρυθμη λειτουργία των σύγχρονων ξενοδοχείων
Ερωτάσθε κκ. Υπουργοί,
- Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι επαφές των τεχνικών κλιμακίων των δύο Υπουργείων αναφορικά με τη συνολική αναβάθμιση των ΑΣΤΕ και της τουριστικής εκπαίδευσης γενικότερα;
- Ποια τα αποτελέσματα της μελέτης που θα διεξήγαγε το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, αναφορικά με την υλοποίηση του σχεδίου την αναβάθμιση και ενίσχυση του επιπέδου σπουδών στον Τουρισμό;
- Πώς αξιολογεί το Υπουργείο Τουρισμού τη μη πλήρωση των κενών θέσεων στις ΑΣΤΕ; Και τι προτίθεται να κάνει για τη στελέχωση των ΑΣΤΕ με μόνιμο ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό;
- Προτίθεστε να υιοθετήσετε μία νομοθετική ρύθμιση για την μόνιμη επίλυση του ζητήματος της άνισης μεταχείρισης των σπουδαστών των σχολών αυτών, χορηγώντας τους φοιτητική ταυτότητα, σίτιση και στέγαση;
- Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε ώστε να αναβαθμιστεί η ποιότητα της παρεχόμενης τουριστικής εκπαίδευσης και να επιλυθεί το ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων αυτών των σχολών έναντι των λοιπών Σχολών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με αντικείμενο τις τουριστικές σπουδές;
- Προτίθεστε, υπό το φως των αρχών της ισότητας, της ισονομίας και της ίσης μεταχείρισης, να διορθώσετε τις άδικες παραλείψεις της υπ’ αριθμόν 20503/26-10-2022(ΦΕΚ Β΄5654/7-11-2022) Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Κ.Υ.Α) των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων, και Τουρισμού και να αναγνωρίσετε στο μόνιμο Εκπαιδευτικό Προσωπικό των ΑΣΤΕ τα ίδια βασικά δικαιώματα με τους εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων ανώτερων σχολών;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Αικατερίνη Σπυριδάκη
Στέφανος Παραστατίδης
Γεώργιος Νικητιάδης
Δημοσίευση σχολίου