Top News

Θέρος «καυτό» για τα σκουπίδια στην Ιεράπετρα: Στο μικροσκόπιο η μίσθωση ιδιωτικών απορριμματοφόρων

 


Η απόφαση του Δήμου Ιεράπετρας να προχωρήσει στη μίσθωση δύο ιδιωτικών απορριμματοφόρων με πλήρες προσωπικό για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών καθαριότητας στην πόλη της Ιεράπετρας και την περιοχή του Μακρύ Γιαλού κατά τους κρίσιμους καλοκαιρινούς μήνες, έχει πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις και πολιτικές αντιπαραθέσεις. Εν μέσω μιας ήδη επιβαρυμένης κατάστασης λόγω της σημαντικής μείωσης του προσωπικού καθαριότητας, η δημοτική αρχή, δια στόματος του αρμόδιου αντιδημάρχου Καθαριότητας, κ. Γιώργου Γιακουμάκη, παρουσιάζει την κίνηση αυτή ως αναγκαία λύση για την διασφάλιση της δημόσιας υγιεινής και της εικόνας του Δήμου στην αιχμή της τουριστικής περιόδου. Από την άλλη πλευρά, ο δημοτικός σύμβουλος της αντιπολίτευσης και πρώην αντιδήμαρχος Καθαριότητας, κ. Αργύρης Πανταζής, ασκεί δριμεία κριτική, κάνοντας λόγο για έλλειψη προγραμματισμού, κακοδιαχείριση που οδηγεί σε αχρείαστες δαπάνες και μια επικίνδυνη στροφή προς την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών καθαριότητας.

Η Ιεράπετρα, όπως κάθε καλοκαίρι, προετοιμάζεται να υποδεχθεί χιλιάδες επισκέπτες, γεγονός που συνεπάγεται αυτόματα και μια δραματική αύξηση του όγκου των απορριμμάτων. Ωστόσο, η φετινή χρονιά βρίσκει την υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή κρίση υποστελέχωσης. Όπως εξήγησε ο κ. Γιακουμάκης, η ξαφνική αποχώρηση 16 εργαζομένων, επτά συμβασιούχων-παρατασιούχων μετά από αρνητική δικαστική απόφαση και εννέα οκταμηνιτών,των οποίων οι συμβάσεις έληξαν μέσα σε διάστημα μόλις μίας εβδομάδας, δημιούργησε ένα τεράστιο κενό, ισοδύναμο με το ένα τρίτο της συνολικής δύναμης της υπηρεσίας. Η κατάσταση αυτή, όπως παραδέχεται, έχει οδηγήσει σε προβλήματα, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές όπου η αποκομιδή δεν μπορεί να γίνεται με την επιθυμητή συχνότητα.

Για την αντιμετώπιση αυτής της έκτακτης ανάγκης, η δημοτική αρχή αποφάσισε την άμεση μίσθωση δύο απορριμματοφόρων, μαζί με το απαραίτητο προσωπικό (οδηγούς και συνοδούς), για διάστημα περίπου δύο μηνών. Το ένα όχημα προορίζεται για τις ανάγκες της Δημοτικής Ενότητας Ιεράπετρας και το άλλο για τη Δημοτική Ενότητα Μακρύ Γιαλού. Σύμφωνα με τον κ. Γιακουμάκη, πρόκειται για μια προσωρινή λύση «γέφυρα» μέχρι την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την πρόσληψη νέου μόνιμου προσωπικού, με την προκήρυξη για 12 άτομα να αναμένεται στα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου.

Γ. Γιακουμάκης: Αναγκαία λύση για μια καθαρή Ιεράπετρα»

Ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας, κ. Γιώργος Γιακουμάκης, υπεραμύνθηκε της απόφασης, τονίζοντας την κρισιμότητα της κατάστασης. «Καταλαβαίνει ο καθένας ότι όταν μια υπηρεσία έχει 45 άτομα και φύγουν τα 15, υπάρχει πρόβλημα», δήλωσε χαρακτηριστικά, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που έχουν προκύψει, κυρίως «στα δυτικά του Δήμου μας», όπου οι μεγάλες αποστάσεις δυσχεραίνουν την έγκαιρη αποκομιδή.

Ο κ. Γιακουμάκης επισήμανε ότι ήδη έχουν γίνει προσπάθειες για την ενίσχυση της υπηρεσίας με την πρόσληψη τριών οκταμηνιτών εργατών καθαριότητας και δύο οδηγών, ενώ αναμένονται και οι εργαζόμενοι του προγράμματος 55+, οι οποίοι θα απασχοληθούν κυρίως ως οδοκαθαριστές. Ωστόσο, η άμεση ανάγκη για ενίσχυση των πληρωμάτων των απορριμματοφόρων οδήγησε στην απόφαση για τη μίσθωση. «Ψηφίσαμε τη μελέτη για να μπορέσουμε να νοικιάσουμε δύο απορριμματοφόρα μαζί με τους συνοδούς τους και το πλήρωμα», ανέφερε, διευκρινίζοντας ότι πρόκειται για δύο ξεχωριστές συμβάσεις, μία για την Ιεράπετρα και μία για τον Μακρύ Γιαλό, διάρκειας περίπου δύο μηνών.

Ερωτηθείς για το κόστος της συγκεκριμένης λύσης και κατά πόσο είναι συμφέρουσα σε σχέση με τη λειτουργία των δημοτικών οχημάτων, ο κ. Γιακουμάκης εμφανίστηκε επιφυλακτικός, δηλώνοντας: «Να μου κάνετε αυτή την ερώτηση να έχουμε την υγεία μας με το καλό, εάν βρεθεί ανάδοχος, πάρει και όταν τελειώσει ο ανάδοχος, να μου κάνετε την ίδια ερώτηση να σας απαντήσω ακριβώς». Τόνισε, ωστόσο, ότι ο πρωταρχικός στόχος είναι «ο Δήμος Ιεράπετρας να είναι καθαρός και θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος».

Ο Αντιδήμαρχος αναφέρθηκε επίσης στην ψήφιση του νέου κανονισμού καθαριότητας στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο, εκφράζοντας την ελπίδα ότι δεν θα χρειαστεί να επιβληθούν πρόστιμα και ότι οι πολίτες θα επιδείξουν την απαραίτητη συνείδηση. Τέλος, δεν παρέλειψε να θίξει το ζήτημα της ανακύκλωσης, επιβεβαιώνοντας ότι παρατηρούνται «πολύ ψηλά τα ποσοστά που γυρίζουνε πίσω» από το Ηράκλειο, γεγονός που επιβαρύνει τον δημοτικό προϋπολογισμό.

Α. Πανταζής: Κακοδιαχείριση και βήμα προς την ιδιωτικοποίηση»

Στον αντίποδα, ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης και πρώην Αντιδήμαρχος Καθαριότητας, κ. Αργύρης Πανταζής, άσκησε σκληρή κριτική στη δημοτική αρχή, καταψηφίζοντας την πρόταση στη Δημοτική Επιτροπή. «Για πρώτη φορά στην ιστορία του Δήμου Ιεράπετρας, να μισθώσει απορριμματοφόρα και να δώσει ένα τμήμα της και για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα την αποκομιδή των απορριμμάτων και σε ιδιώτες», δήλωσε, θεωρώντας την κίνηση αυτή ως «crash test» για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της υπηρεσίας.

Ο κ. Πανταζής αμφισβήτησε την αιτιολογία της έκτακτης ανάγκης, υποστηρίζοντας ότι η δημοτική αρχή θα έπρεπε να έχει προβλέψει τις αποχωρήσεις του προσωπικού και να έχει κινηθεί νωρίτερα για την αντικατάστασή του. «Γιατί πήραμε πέντε και δεν πήραμε 15;» διερωτήθηκε, τονίζοντας ότι «το δημόσιο δεν είναι άγνωστες συνθήκες… και τα χρονικά διαστήματα επίσης είναι γνωστά». Κατηγόρησε τη δημοτική αρχή για «τεράστιο θέμα στο πώς διαχειριζόμαστε και πού τελικά θέλουμε να πάμε την καθαριότητα», υποστηρίζοντας ότι υπάρχει μια «γενικευμένη αντίληψη της δημοτικής αρχής: όλα στους ιδιώτες».

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα του κ. Πανταζή αφορά το οικονομικό σκέλος. «Αυτό το συνολικό κόστος αυτής της μίσθωσης και των δύο μισθώσεων θα στοιχίσει στο δήμο κοντά στις 60.000€ (58.639€ με το ΦΠΑ). Μια πολύ μεγάλη δαπάνη και την ίδια στιγμή τι θα ‘χουμε; Τα δικά μας απορριμματοφόρα να κάθονται», ανέφερε, εξηγώντας ότι ο λόγος που θα μείνουν ανενεργά τα δημοτικά οχήματα είναι η έλλειψη προσωπικού, την οποία η δημοτική αρχή επιλέγει να καλύψει με μίσθωση αντί για προσλήψεις. «Εμείς έχουμε 10 απορριμματοφόρα, τα οποία πέντε είναι εντός πενταετίας, καινούργια… Ο αριθμός που έχουμε αυτή τη στιγμή μας φτάνει για να κάνουμε τα οκτώ δρομολόγια τα οποία υπάρχουν», υποστήριξε.

Επιπλέον, ο κ. Πανταζής εξέφρασε την ανησυχία του ότι «ειδικά τα χωριά αλλά και τουριστικές περιοχές του Δήμου της Ιεράπετρας, θα κάνουν καλοκαίρι μέσα στα σκουπίδια», ακόμα και αν βρεθεί ιδιώτης για τη μίσθωση, την οποία χαρακτήρισε «υψηλού ρίσκου» λόγω των προδιαγραφών που τίθενται. Άσκησε επίσης κριτική για τη μη λειτουργία του εργοστασίου κομποστοποίησης ζητώντας απαντήσεις για τους λόγους που δεν λειτουργεί 1,5 χρόνο μετά την ανάληψη καθηκόντων της νέας δημοτικής αρχής.

Ο πρώην αντιδήμαρχος τόνισε την ανάγκη για προστασία του δημόσιου χαρακτήρα της καθαριότητας και πρότεινε την υλοποίηση μιας συνεχούς καμπάνιας ενημέρωσης των πολιτών για την ανακύκλωση και το σύστημα «πληρώνω όσο πετάω», αντί για την επιλογή της ιδιωτικοποίησης, η οποία, όπως είπε, θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε «αύξηση των τελών καθαριότητας».

Το Διακύβευμα της Καλοκαιρινής Περιόδου

Η απόφαση για τη μίσθωση ιδιωτικών απορριμματοφόρων έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή για την Ιεράπετρα. Με την τουριστική κίνηση να αναμένεται αυξημένη, η αποτελεσματική διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί μείζον ζήτημα τόσο για τη δημόσια υγεία όσο και για την εικόνα του τόπου. Η δημοτική αρχή ποντάρει στην άμεση απόδοση της λύσης αυτής, ενώ η αντιπολίτευση κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για το κόστος, τη βιωσιμότητα και τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Το αν η πρωτοβουλία αυτή θα αποδειχθεί σωτήρια ή θα επιβεβαιώσει τους φόβους της αντιπολίτευσης, μένει να φανεί στην πράξη, με τους δημότες να αναμένουν απτά αποτελέσματα στην καθημερινότητά τους.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη