Μία πολυεπίπεδη και επιστημονικά τεκμηριωμένη ανάλυση του τουριστικού προϊόντος της Ιεράπετρας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με στόχο τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου μάρκετινγκ και branding που θα καθορίσει την πορεία του προορισμού για τα επόμενα χρόνια. Mετά την πρώτη εικόνα που έδωσε στο Ράδιο Λασίθι ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Γιώργος Χατζάκης, σειρά παίρνει ο Σωτήρης Βαρελάς, αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς και εκ των βασικών μελετητών του έργου, ο οποίος ανέλυσε τη μεθοδολογία, τους στόχους και το όραμα πίσω από την προσπάθεια να αποκτήσει η Ιεράπετρα μια συνεκτική και δυναμική φωνή στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.
Ξεκαθαρίζοντας από την αρχή τον ρόλο του ως συνεργάτης της αναδόχου διαφημιστικής εταιρείας και όχι ως ακαδημαϊκός, ο κ. Βαρελάς τόνισε πως το συγκεκριμένο έργο και ο στόχος της μελέτης που εκπονείται είναι κατά 60% διαφημιστικός, εστιάζοντας στη δημιουργία μιας ισχυρής οπτικής ταυτότητας (λογότυπο, media plan) και όχι απλώς σε μια θεωρητική ανάλυση. «Πλέον δεν μιλάμε μόνο για τουριστική προβολή, αλλά για διαχείριση προορισμού», ανέφερε, εξηγώντας πως ο στόχος είναι να δοθεί τέλος στις «σπασμωδικές» και αποσπασματικές ενέργειες του παρελθόντος.
Η ερευνητική προσέγγιση είναι σφαιρική και περιλαμβάνει μια σειρά από πρωτογενείς έρευνες: διαβουλεύσεις με τοπικούς φορείς, διαδικτυακά ερωτηματολόγια σε τουριστικά γκρουπ, focus groups με επιχειρηματίες και, κυρίως, «social listening», δηλαδή την «εξόρυξη» και ανάλυση χιλιάδων διαδικτυακών δεδομένων για το τι λένε οι ίδιοι οι επισκέπτες για την Ιεράπετρα. Ένα πρώτο, εντυπωσιακό εύρημα είναι η ισχύς του brand της νήσου Χρυσής, την οποία αναζητούν περίπου 4.300 άτομα που βρίσκονται ήδη στην Κρήτη κάθε μήνα. «Το brand της Χρυσής δεν πρέπει να υποβαθμίζει και να κρύβει το brand της Ιεράπετρας. Η δουλειά μας είναι να δημιουργήσουμε ένα συνολικό brand όπου όλα τα δυνατά στοιχεία θα βγουν μπροστά», σημείωσε ο κ. Βαρελάς.
Η μελέτη, διάρκειας έξι μηνών, θα καταλήξει σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μάρκετινγκ, απαντώντας σε κρίσιμα ερωτήματα: ποιο τουριστικό προϊόν θέλει και μπορεί να προσφέρει η Ιεράπετρα; Ποιες είναι οι αγορές-στόχοι; Πώς μπορεί να βελτιώσει τις υποδομές και το προϊόν της; Η ανάλυση των ψηφιακών αναζητήσεων έχει ήδη δώσει μια σαφή εικόνα για τις κύριες αγορές, με τη Γερμανία να κυριαρχεί και να ακολουθούν η Γαλλία, η Πολωνία, η Μεγάλη Βρετανία και η Ιταλία, μεταξύ άλλων.
Ο κ. Βαρελάς ήταν σαφής ως προς το προφίλ του τουρισμού που ταιριάζει στην περιοχή: «Θέλουμε έναν τουρισμό αυθεντικό, βιωματικό. Ο σύγχρονος επισκέπτης θέλει να ανακαλύψει την αυθεντική Κρήτη, όχι τον μαζικό τουρισμό». Πρότεινε την αξιοποίηση της γαστρονομίας, των πολιτιστικών συλλόγων, των φαραγγιών, ακόμα και των θερμοκηπίων ως επισκέψιμων σημείων, τονίζοντας την ανάγκη για εκπαίδευση και δημιουργία νέων επαγγελματικών διεξόδων, όπως οι οδηγοί βουνού.
Τέλος, αναγνώρισε τις χρόνιες παθογένειες, όπως η υποστελέχωση των Δήμων σε εξειδικευμένο προσωπικό και η έλλειψη συνέχειας. «Όπως κάνουμε την οδοποιία σε μια συνεχή διαδικασία, έτσι πρέπει και η διαχείριση του προορισμού να μπει σε μια συνέχεια», είπε, προαναγγέλλοντας την πρόταση για τη δημιουργία σύγχρονων δομών, όπως ενός Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού. Για την Ιεράπετρα, το όραμα είναι ένας «τουρισμός του μέτρου», όπου η ανάπτυξη θα είναι ισορροπημένη και τα οφέλη θα διαχέονται σε ολόκληρη την τοπική οικονομία, από τον πρωτογενή τομέα μέχρι την εστίαση και το εμπόριο.
Δημοσίευση σχολίου