Λίγες μέρες απομένουν πια για την έναρξη της σχολικής χρονιάς η οποία θα βρει την Ιεράπετρα αλλά και όλο το νομό Λασιθίου με μια νέα εκπαιδευτική δομή διαθέσιμη για εκείνους που την έχουν ανάγκη. Η επικείμενη έναρξη λειτουργίας του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου και Λυκείου (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.) Ιεράπετρας – η πρώτη δομή αυτού του τύπου στον νομό Λασιθίου – ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για τους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Σε μια συζήτηση με τον διευθυντή του, κ. Μανώλη Χριστοδουλάκη, στο Ράδιο Λασίθι, αποκαλύφθηκε το όραμα και η σημασία αυτού του εγχειρήματος, που γεννήθηκε από μια χρόνια ανάγκη της περιοχής και φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως ένα κέντρο γνώσης, κατάρτισης και κοινωνικής ένταξης για ολόκληρο τον νομό.
Όπως ξεκαθάρισε ο διευθυντής, το νέο σχολείο, αν και με έδρα την Ιεράπετρα, δεν ανήκει αποκλειστικά στην πόλη, αλλά απευθύνεται σε μαθητές από όλο τον νομό Λασιθίου. Η επιλογή της Ιεράπετρας δεν ήταν τυχαία, καθώς η γεωγραφική της θέση την καθιστά πιο προσβάσιμη για μαθητές από τη Σητεία και τον Άγιο Νικόλαο, λειτουργώντας ως ένα φυσικό κέντρο για τις ανάγκες της ειδικής αγωγής στην περιοχή. Μια δομή που έλειπε για χρόνια, όπως τόνισε ο κ. Χριστοδουλάκης, αναγκάζοντας στο παρελθόν οικογένειες να μετακομίζουν σε άλλες πόλεις, ακόμη και σε άλλους νομούς, προκειμένου να εξασφαλίσουν την κατάλληλη εκπαίδευση για τα παιδιά τους.
Οδεύοντας προς την Έναρξη
Η λειτουργία της νέας δομής είναι πλέον ορατή. Το σχολείο στεγάζεται στο παλιό κτίριο του ΤΕΙ Ιεράπετρας, το οποίο παραχωρήθηκε στον Δήμο. Ενώ η απόδοση του κτιρίου από την ΔΥΠΑ προς το Δήμο Ιεράπετρας καθυστέρησε, οι εργασίες πλέον είναι εντατικές και το κτίριο αναμένεται να είναι έτοιμο μέχρι τα τέλη του μήνα. Ο αγιασμός έχει προγραμματιστεί για την ερχόμενη Πέμπτη, στις 11:00 π.μ., σηματοδοτώντας την επίσημη έναρξη της σχολικής χρονιάς. Ο κ. Χριστοδουλάκης τόνισε πως υπάρχουν ανάγκες οι οποίες δεν είναι εφικτό να καλυφθούν από τις πρώτες μέρες λειτουργίας του σχολείου εξέφρασε όμως την αισιοδοξία του ότι η δομή θα λειτουργήσει ομαλά και θα κερδίσει την εμπιστοσύνη της κοινότητας.
Η νέα δομή έρχεται να καλύψει ένα τεράστιο κενό, προσφέροντας στους μαθητές μια ουσιαστική προοπτική για το μέλλον τους. Το σχολείο λειτουργεί ως ενιαία δομή Γυμνασίου και Λυκείου. Με την ολοκλήρωση του τετραετούς κύκλου του Λυκείου, οι μαθητές λαμβάνουν απολυτήριο ισότιμο με αυτό των γενικών λυκείων, καθώς και πτυχίο ειδικότητας, όπως ακριβώς οι μαθητές των ΕΠΑΛ. Αυτό τους δίνει τη δυνατότητα να συνεχίσουν την επαγγελματική τους πορεία, αλλά και να διεκδικήσουν μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανοίγοντας δρόμους που μέχρι πρότινος ήταν κλειστοί. Η διδασκαλία θα πραγματοποιείται σε ολιγομελή τμήματα, με 5 έως 9 μαθητές, γεγονός που επιτρέπει την εξατομικευμένη διδασκαλία, προσαρμοσμένη στις ανάγκες κάθε παιδιού.
Τι είναι τα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.
Τα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. αποτελούν μια ενιαία δομή, που περιλαμβάνει δύο κύκλους σπουδών: έναν τετραετή κύκλο Γυμνασίου και έναν τετραετή κύκλο Λυκείου. Η φοίτηση σε αυτά τα σχολεία ξεκινά από την ηλικία των 13 ετών, με δυνατότητα παράτασης της φοίτησης έως την ηλικία των 22 ετών. Η διδασκαλία γίνεται με προσαρμοσμένα προγράμματα σπουδών, τα οποία λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών. Στα σχολεία αυτά απασχολούνται ειδικοί εκπαιδευτικοί και ειδικό βοηθητικό προσωπικό.
Τι προσφέρουν
Η λειτουργία των ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. παρέχει στους μαθητές μια σειρά από οφέλη:
- Εξειδικευμένη εκπαίδευση: Οι μαθητές έχουν πρόσβαση σε προγράμματα σπουδών προσαρμοσμένα στις ανάγκες τους, τα οποία περιλαμβάνουν τόσο τη γενική εκπαίδευση όσο και την επαγγελματική κατάρτιση.
- Επαγγελματική κατάρτιση: Ο τομέας του Λυκείου προσφέρει διάφορες ειδικότητες, επιτρέποντας στους μαθητές να αποκτήσουν πρακτικές δεξιότητες. Μετά την αποφοίτησή τους, αποκτούν πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
- Κοινωνική ένταξη: Η φοίτηση σε αυτά τα σχολεία βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία και στην αγορά εργασίας.
- Ψυχοκοινωνική υποστήριξη: Οι μαθητές λαμβάνουν υποστήριξη από ειδικούς, όπως ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και λογοθεραπευτές, οι οποίοι τους βοηθούν να ξεπεράσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.
Ποιους αφορούν
Τα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. απευθύνονται σε μαθητές που έχουν ολοκληρώσει τη φοίτηση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά έχουν διαγνωσθεί με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η εισαγωγή σε αυτά τα σχολεία γίνεται βάσει γνωμάτευσης από το οικείο Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.). Στόχος είναι να προσφέρουν μια δεύτερη ευκαιρία σε μαθητές που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την κανονική εκπαίδευση, παρέχοντάς τους τα απαραίτητα εφόδια για μια αξιοπρεπή ζωή.
Στελέχωση και Συνεργασία
Ο κ. Χριστοδουλάκης ανέφερε πως η στελέχωση του σχολείου με εκπαιδευτικούς είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον αριθμό των εγγεγραμμένων μαθητών. Η διεύθυνση εκπαίδευσης στηρίζει το εγχείρημα, διασφαλίζοντας την απαραίτητη ευελιξία για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών, ακόμη και με τη διάθεση καθηγητών για συγκεκριμένες ημέρες ή ώρες, εφόσον κριθεί αναγκαίο. «Μόλις έχουμε την πλήρη εικόνα, θα έχουμε τους μαθητές που χρειαζόμαστε», δήλωσε χαρακτηριστικά, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι το σχολείο θα στελεχωθεί πλήρως.
Η Σχέση με το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ιεράπετρας
Μία από τις πιο σημαντικές επισημάνσεις του διευθυντή αφορούσε τη σχέση της νέας δομής με το υπάρχον Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) Ιεράπετρας. Ο κ. Χριστοδουλάκης τόνισε ότι πρόκειται για ανεξάρτητες δομές, με το ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. να έρχεται να καλύψει ένα κενό που άφηνε η προηγούμενη εκπαιδευτική πορεία των μαθητών του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.. Εξήγησε ότι οι μαθητές που αποφοιτούσαν από το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. λάμβαναν απολυτήριο Γυμνασίου, αλλά δεν είχαν τη δυνατότητα να συνεχίσουν στο Λύκειο. Αυτό το κενό καλύπτει πλέον το ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ., δίνοντας τη δυνατότητα σε μαθητές με τις απαραίτητες ικανότητες να συνεχίσουν τις σπουδές τους και να εισέλθουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο, διευκρίνισε πως μόνο οι μαθητές που έχουν ολοκληρώσει τις δύο πρώτες τάξεις του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. μπορούν να μεταγραφούν στο Γυμνάσιο του ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.
Ξεπερνώντας τα Εμπόδια και τα Ταμπού
Ο μεγαλύτερος προβληματισμός του κ. Χριστοδουλάκη δεν είναι η υλικοτεχνική υποδομή, η οποία, αν και χρειάζεται συμπλήρωμα (π.χ. υπολογιστές, μηχανήματα), είναι επαρκής χάρη στον εξοπλισμό που βρέθηκε από το παλιό ΤΕΙ. Η κύρια πρόκληση είναι να πειστούν οι γονείς να κάνουν την κίνηση της μετεγγραφής. Υπολογίζεται ότι στον νομό υπάρχουν τουλάχιστον 15 με 20 μαθητές με σχετική γνωμάτευση από το ΚΕΔΑΣΥ, αλλά οι περισσότεροι είναι εγγεγραμμένοι σε γενικά σχολεία.
Ο διευθυντής εξέφρασε την ανάγκη οι γονείς να ξεπεράσουν τα ταμπού και τον φόβο του «στιγματισμού» και να αντιληφθούν ότι η φοίτηση στο ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. είναι η καλύτερη διέξοδος και η σωστή απόφαση για το μέλλον του παιδιού τους. Η νέα δομή δεν είναι απλώς ένα σχολείο, αλλά ένας θεσμός που προσφέρει την ευκαιρία της μόρφωσης και της κοινωνικής ένταξης, εκεί που η ακαδημαϊκή πορεία φαινόταν να τελειώνει.
Δημοσίευση σχολίου