Μια εκτενή ανάλυση της τρέχουσας οικονομικής πραγματικότητας, που ξεκινά από την ετικέτα της έκπτωσης στο ράφι του σούπερ μάρκετ και φτάνει μέχρι τις γεωστρατηγικές προκλήσεις των logistics και τις κρίσιμες ελλείψεις υποδομών της Κρήτης, παρέθεσε σήμερα ο πρόεδρος του Επιστημονικού Σωματείου Logistics Κρήτης, Νεκτάριος Κανακαράκης, μιλώντας στο «Ράδιο Λασίθι».
Σε μια συνέντευξη με αφορμή τη τη νέας πρωτοβουλίας του Υπουργείου Ανάπτυξης για «1000 φθηνότερους κωδικούς στα σούπερ μάρκετ», ο κ. Κανακαράκης σκιαγράφησε ένα τοπίο όπου οι συμβολικές μειώσεις τιμών αντιμετωπίζονται με «αδιαφορία και επιφύλαξη» από τους καταναλωτές, καθώς η μάχη δεν δίνεται πλέον με τον πληθωρισμό, αλλά με μια βαθιά «κρίση κόστους διαβίωσης».
Παράλληλα, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τις «χαμένες ευκαιρίες» του νησιού, αποκαλύπτοντας ότι το νέο, εμβληματικό αεροδρόμιο δεν σχεδιάστηκε για βαριές εμπορευματικές μεταφορές (cargo) και θέτοντας το καίριο ερώτημα: Είμαστε έτοιμοι, ως Κρήτη, να διαχειριστούμε την τεράστια τουριστική ανάπτυξη που έρχεται;
Η πρωτοβουλία των «1000 κωδικών» και η ψυχρή υποδοχή
Αναλύοντας την πρόσφατη πρωτοβουλία του Υπουργού Ανάπτυξης, κ. Θεοδωρικάκου, ο κ. Κανακαράκης εξήγησε ότι πρόκειται για μια συνεννόηση με την Ένωση Βιομηχανιών Τροφίμων και την Ένωση Supermarkets, με στόχο τη μείωση τιμών άνω του 5% σε βασικά προϊόντα διατροφής, οικιακής χρήσης και ατομικής υγιεινής. Η πρωτοβουλία, που ξεκίνησε στις 15 Οκτωβρίου και αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον έως το τέλος του 2025, με προοπτική επέκτασης, αφορά στην πραγματικότητα 2.180 κωδικούς (1.356 ιδιωτικής ετικέτας και 824 επώνυμους).
Ωστόσο, η ανταπόκριση των πολιτών, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου Logistics, είναι κάθε άλλο παρά ενθουσιώδης. «Ένα 40% ήταν αδιάφορο, δεν το γνωρίζουνε, ένα 20% δεν αφορούν τα προϊόντα τους και το υπόλοιπο απλά είναι επιφυλακτικοί. Ελάχιστα βλέπουμε μία ευχαρίστηση», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η επιφυλακτικότητα αυτή, όπως ανέλυσε, πηγάζει από δύο παράγοντες: το μέγεθος της έκπτωσης και τις σημαντικές απουσίες. Το 5% κρίνεται ελάχιστο, όταν, για παράδειγμα, το μοσχαρίσιο κρέας έχει δει αυξήσεις 70% τα τελευταία οκτώ χρόνια. Δεύτερον, από την πρωτοβουλία εξαιρούνται κρίσιμες κατηγορίες όπως τα οπωροκηπευτικά και σχεδόν το σύνολο του κρέατος. «Αυτά τα προϊόντα είναι πολύ δύσκολα να κρατηθούν σε μία τιμή», τόνισε, αναφερόμενος στην αστάθεια που προκαλούν παράγοντες όπως η ευλογιά ή οι κρίσεις στην παραγωγή, καθιστώντας σχεδόν αδύνατη τη δέσμευση για σταθερή μείωση.
Από τις ανατιμήσεις στην «Κρίση Κόστους Διαβίωσης»
Απαντώντας σε ανησυχίες ακροατών για νέο γύρο αυξήσεων το 2026, ο κ. Κανακαράκης υπήρξε κατηγορηματικός: η εποχή των ραγδαίων ανατιμήσεων, που και ο ίδιος είχε προβλέψει από τον Αύγουστο του 2021 λόγω της πανδημίας, έχει σταθεροποιηθεί. «Πλέον έχουμε ένα συνονθύλευμα υποτιμήσεων και ανατιμήσεων, αλλά μικρότερης έντασης», είπε, φέρνοντας ως παράδειγμα την πρόσφατη μείωση 10% στην τιμή του ρυζιού.
Προειδοποίησε, ωστόσο, ότι οι τιμές δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ-κρίσης επίπεδα. «Στην Ελλάδα, όταν ανεβαίνει κάτι, δύσκολα κατεβαίνει», σχολίασε, τονίζοντας ότι το πρόβλημα έχει μετατοπιστεί. «Έχουμε ξεπεράσει όλες τις κρίσεις και τώρα ζούμε πλέον μία κρίση διαβίωσης ζωής, κόστους διαβίωσης ζωής». Εξήγησε ότι τα έξοδα του νοικοκυριού (ενέργεια, στέγαση, δίδακτρα, ένδυση) έχουν πολλαπλασιαστεί, φέρνοντας ως παράδειγμα την αύξηση τιμής απλών φαρμάκων, όπως το Depon, από τα 1,5€ στα 5,5€, οδηγώντας πολλά ζευγάρια στην ανάγκη για δεύτερη εργασία.
Ως βαθύτερη αιτία, υπέδειξε την υψηλή φορολογία σε είδη πρώτης ανάγκης, όπως τα καύσιμα. «Δεν καταλαβαίνω το ΦΠΑ γιατί να το πληρώσω εγώ όταν δεν το παίρνω πίσω […] Γιατί δεν το μειώνεις σε κάποιες βασικές κατηγορίες για να μπορεί να βοηθήσει και την ελληνική οικογένεια;», διερωτήθηκε, προτείνοντας παράλληλα την αξιοποίηση των αχαρτογράφητων ακινήτων του Δημοσίου για τη δημιουργία εργατικών κατοικιών ως απάντηση στη στεγαστική κρίση.
Το Νέο Αεροδρόμιο: Μια Χρυσή Εποχή με Αστερίσκους
Στο τελευταίο μέρος της συνέντευξης, ο κ. Κανακαράκης εστίασε στο μέλλον της Κρήτης, συνδέοντας άμεσα την ανάπτυξη με τον κλάδο των logistics και τις μεγάλες υποδομές. Χαρακτήρισε το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι ως μια εξέλιξη που θα φέρει «μοναδική» ανάπτυξη στην Ανατολική Κρήτη, καθώς θα είναι το μεγαλύτερο στη χώρα και ήδη σχεδιάζονται περιφερειακά Logistics Parks.
Ωστόσο, προέβη σε μια κρίσιμη αποκάλυψη: «Δεν κατασκευάστηκε για cargo μεταφορές το συγκεκριμένο αεροδρόμιο […] οι διάδρομοί του δεν είναι για να… Εδώ το είχαμε πει εμείς σαν επιστημονικό σωματείο, δεν μας δόθηκε δυστυχώς ο λόγος». Εξήγησε ότι τα αεροπλάνα βαρέων μεταφορών είναι τεράστια και απαιτούν ειδικές προδιαγραφές, κάτι που αγνοήθηκε, περιορίζοντας το νησί σε μεταφορές ελαφρού τύπου.
Παράλληλα, τόνισε τη γεωστρατηγική θέση της Κρήτης «μεταξύ τριών ηπείρων», μια θέση που παραμένει αναξιοποίητη, σε αντίθεση με την Τουρκία και τη Βουλγαρία. «Δεν έχουμε εκμεταλλευτεί το ρόλο μας, δυστυχώς», είπε, αναφερόμενος στην αποτυχία δημιουργίας ενός διακομιστικού λιμανιού στη Νότια Κρήτη, με δίαυλο προς την Αφρική.
Κλείνοντας, ο κ. Κανακαράκης αναγνώρισε τη θετική συμβολή του ΒΟΑΚ, που προχωρά ταχύτερα στην Ανατολική Κρήτη, αλλά έθεσε το τελικό, κρίσιμο ερώτημα ενόψει της αναμενόμενης γιγάντωσης του τουρισμού: «Θα φέρει μια πολύ μεγάλη τουριστική ανάπτυξη στο νησί. Και εδώ τώρα θα κάνω και μια έκκληση: Είμαστε έτοιμοι γι’ αυτό; Είμαστε έτοιμοι για αφαλατώσεις; Είμαστε έτοιμοι να αποδεχτούμε αυτό τον κόσμο;».

Δημοσίευση σχολίου