Σε μια περίοδο όπου το τουριστικό μοντέλο της Κρήτης αναζητά τον νέο του βηματισμό, η συζήτηση για την επιμήκυνση της σεζόν παύει να αποτελεί ευχολόγιο και μετατρέπεται σε στρατηγικό σχεδιασμό. Ο Γιώργος Τζαράκης, πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ιεράπετρας και Νοτιοανατολικής Κρήτης, μέσω της ραδιοφωνικής του συνέντευξης στο Ράδιο Λασίθι, ξεδίπλωσε τον επιχειρησιακό χάρτη που φιλοδοξεί να κρατήσει το νησί «ζωντανό» για το μεγαλύτερο μέρος του έτους, θέτοντας ως ορόσημο ωρίμανσης το 2029.
Το Χρονοδιάγραμμα της Αλλαγής
Η κεντρική επιδίωξη των φορέων του τουρισμού είναι σαφής: λειτουργία των ξενοδοχειακών μονάδων έως τις 2 Ιανουαρίου και επανέναρξη στα μέσα Μαρτίου. Ωστόσο, η μετάβαση αυτή δεν θα είναι απότομη. Όπως διευκρίνισε ο κ. Τζαράκης, απαιτείται ρεαλισμός και σταδιακή προσαρμογή. Ενώ η φετινή σεζόν ολοκληρώθηκε ουσιαστικά στα τέλη Οκτωβρίου, ο σχεδιασμός για το 2026 προβλέπει μια ήπια παράταση της λειτουργίας κατά μία εβδομάδα έως δέκα ημέρες.
Ο στόχος είναι κλιμακωτός. Το 2027 εκτιμάται ότι η σεζόν θα μπορέσει να επεκταθεί κατά έναν ολόκληρο μήνα, ενώ η πλήρης ανάπτυξη του σχεδίου τοποθετείται στο 2028-2029. Η λογική πίσω από αυτό το χρονοδιάγραμμα είναι απλή: αν η σεζόν κρατηθεί ζωντανή μέχρι τις 10 Νοεμβρίου, η γέφυρα με την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων καθίσταται βιώσιμη, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για συνεχή ροή επισκεπτών.
Η Οικονομική Συμμαχία και το Marketing
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, απαιτούνται κεφάλαια και συνέργειες. Έχει ήδη δρομολογηθεί μια σημαντική σύμπραξη μεταξύ του Συλλόγου Ξενοδόχων και της Περιφέρειας Κρήτης, με την τελευταία να προτίθεται να χρηματοδοτήσει την προσπάθεια με ποσό της τάξεως των 350.000 ευρώ. Επιπλέον, η Τράπεζα Πειραιώς αναμένεται να λειτουργήσει ως χορηγός, συνεισφέροντας περίπου 80.000 έως 100.000 ευρώ.
Ο κ. Τζαράκης ήταν κατηγορηματικός ως προς τη διαχείριση αυτών των πόρων: τα χρήματα προορίζονται αποκλειστικά για στοχευμένη διαφημιστική προβολή της Κρήτης ως χειμερινού προορισμού. Η στρατηγική περιλαμβάνει τη συνεργασία με εξειδικευμένες εταιρείες marketing, αλλά και τον επιμερισμό του κόστους προβολής με αεροπορικές εταιρείες και μεγάλους Tour Operators, οι οποίοι ήδη δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για το εγχείρημα.
Η Παγίδα της «Πόλης Φάντασμα» και οι Υποδομές
Ένα από τα κρισιμότερα σημεία που ανέδειξε ο πρόεδρος των ξενοδοχείων είναι η ανάγκη για ολιστική λειτουργία του προορισμού. Το ξενοδοχείο από μόνο του δεν αρκεί. Ο επισκέπτης δεν έρχεται απλώς για να κοιμηθεί, αλλά για να βιώσει την εμπειρία της Κρήτης. Το φαινόμενο που παρατηρήθηκε φέτος, με την εστίαση και τα εμπορικά καταστήματα να κατεβάζουν ρολά αμέσως μετά τη λήξη της υψηλής σεζόν, δημιουργεί εικόνα εγκατάλειψης που αποτρέπει τον χειμερινό τουρισμό.
Η επιτυχία του εγχειρήματος εξαρτάται από τη συμμετοχή όλης της τοπικής οικονομίας. Εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα και υπηρεσίες πρέπει να παραμένουν ανοιχτά, προσφέροντας επιλογές στον επισκέπτη. Παράλληλα, οι επενδύσεις σε υποδομές είναι επιβεβλημένες. Στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Κρήτης καταγράφεται ήδη κινητικότητα, με επενδυτές να αγοράζουν εκτάσεις (όπως η περίπτωση των 200 στρεμμάτων στον Μακρύ Γιαλό) για τη δημιουργία σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων και παραθεριστικών κατοικιών.
Ο Ρόλος του Νέου Αεροδρομίου και οι Νέες Αγορές
Ο ορίζοντας του 2028-2029 συμπίπτει με τη λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι. Σύμφωνα με τον κ. Τζαράκη, η βιωσιμότητα ενός τέτοιου έργου απαιτεί διακίνηση 10,5 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως, νούμερο διπλάσιο από το σημερινό. Δεδομένου ότι οι κλίνες το καλοκαίρι είναι πεπερασμένες και οι πληρότητες ήδη υψηλές, η μόνη λύση για την επίτευξη αυτών των αριθμών είναι η χρονική επέκταση της σεζόν.
Αυτό ανοίγει την πόρτα σε νέες, μη παραδοσιακές αγορές. Πέρα από τις κλασικές δεξαμενές τουριστών (Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία, Σκανδιναβία), ο σχεδιασμός στρέφεται πλέον προς την Ανατολή και χώρες όπως η Ινδία, δημιουργώντας νέες προοπτικές μετά το 2027.
Κρατική Παρέμβαση: Εργασία αντί Ανεργίας
Τέλος, καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία είναι η στάση της πολιτείας. Ο κ. Τζαράκης απηύθυνε κάλεσμα στην κυβέρνηση να αλλάξει τη φιλοσοφία της επιδοματικής πολιτικής. Αντί το κράτος να καταβάλλει επιδόματα ανεργίας για τους μήνες του χειμώνα, προτείνεται η επιδότηση της εργασίας και η ελάφρυνση των ασφαλιστικών εισφορών για τις επιχειρήσεις που θα τολμήσουν να μείνουν ανοιχτές. Στα πρώτα στάδια του εγχειρήματος, ο στόχος των επιχειρήσεων δεν είναι η κερδοφορία, αλλά ο περιορισμός της ζημιάς (break-even), ώστε να χτιστεί η εμπιστοσύνη με τις αγορές.
Η Κρήτη, με το κλίμα, τα προϊόντα και τον πολιτισμό της, έχει τα φόντα να ακολουθήσει το παράδειγμα της Μαγιόρκα, η οποία με παρόμοια χαρακτηριστικά προσελκύει 14 εκατομμύρια επισκέπτες. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο κ. Τζαράκης, «πρέπει να σπάσουμε αυγά» για να προχωρήσουμε, σε μια προσπάθεια που απαιτεί τη σύμπραξη όλων: ξενοδόχων, επιχειρηματιών, αυτοδιοίκησης και κράτους.

Δημοσίευση σχολίου