Σήμερα, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συζήτησης επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιανουαρίου 2006 για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/738 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Απριλίου 2022, και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1187 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 2021, περί μέτρων εξορθολογισμού για την προώθηση της υλοποίησης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, και άλλες διατάξεις για τις μεταφορές», τοποθετήθηκε, ενώπιον της Εθνικής Αντιπροσωπείας, η Βουλευτής Λασιθίου κ. Αικατερίνη Σπυριδάκη.
Η Βουλευτής έθεσε κρίσιμα θέματα υποδομών για το Λασίθι. Ιδιαίτερα, επικεντρώθηκε στα αντιπλημμυρικά έργα και στο πρόβλημα που έχει προκύψει με την απένταξη από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας των συμπληρωματικών έργων του ταμιευτήρα Μπραμιανών Ιεράπετρας, των αντιπλημμυρικών έργων της Γρα Λυγιάς και της κατασκευής του φράγματος του Μύρτους Π.Ε. Λασιθίου Κρήτης.
Η πλήρης τοποθέτηση της κ. Σπυριδάκη έχει ως εξής:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Με αγωνία παρακολουθούμε τα τραγικά γεγονότα στη Μέση Ανατολή. Είναι απόλυτη ανάγκη η Διεθνής κοινότητα να διασφαλίσει την προστασία των αμάχων και από τις δύο πλευρές. Είναι καταδικαστέα κάθε ενέργεια που πλήττει αμάχους. Πρέπει η ΕΕ να συμβάλει με κάθε τρόπο στην επίτευξη ειρήνης στην περιοχή και στην αποτροπή κλιμάκωσης του πολέμου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Με το παρόν Νομοσχέδιο ενσωματώνεται η οδηγία 2006/1/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Σύμφωνα με αυτήν επιχειρείται η αναμόρφωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, παρέχοντας δυνατότητα διευρυμένης χρήσης μισθωμένων οχημάτων, ιδίως μέσω της χρήσης οχημάτων που έχουν μισθώσει επιχειρήσεις, από επιχειρήσεις εγκατεστημένες στο έδαφος άλλου κράτους μέλους, εκτός του κράτους μέλους, ώστε να καλύπτεται η βραχυπρόθεσμη αύξηση της ζήτησης ή η ανάγκη αντικατάστασης των οχημάτων.
Πάγια θέση μας είναι, ότι είναι ορθή και απαραίτητη η εναρμόνιση με τις Κοινοτικές Οδηγίες, παρόλο που πολλές φορές, η Κυβέρνηση το πράττει με μεγάλη καθυστέρηση.
Όμως, έχουμε ευθύνη και χρέος να λάβουμε όλες εκείνες τις πρόνοιες, προκειμένου να μην μειωθεί η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών μεταφορών. Διότι εδώ μιλάμε για σύγκριση Δαβίδ και Γολιάθ, μιας και έχουμε τις οργανωμένες και δυνατές αγορές οδικών μεταφορών της Ευρώπης έναντι των μεταφορών μιας μικρής αγοράς και χώρας. Οφείλουμε να διασφαλίσουμε τα συμφέροντα και τη βιωσιμότητα του κλάδου των οδικών μεταφορών στη χώρα μας με δικλείδες ασφάλειας και προστασίας.
Δυστυχώς, δεν προβλέπεται κανένας ελεγκτικός μηχανισμός ώστε να διασφαλίζεται η ορθή εφαρμογή των διατάξεων και των προϋποθέσεων νομιμότητας μίσθωσης ΦΔΧ. Δεν υπάρχει πρόνοια για το πώς θα ισοσκελίσουμε τις οικονομικές απώλειες του Κράτους, από άμεσους και έμμεσους φόρους, αλλά και ασφαλιστικές εισφορές, που εισπράττονται στη χώρα μας από τον κλάδο των μεταφορών, όταν οι έδρες των εταιρειών μίσθωσης οχημάτων έχουν την φορολογική έδρα τους σε άλλη χώρα, με ελκυστικότερα φορολογικά και εργοδοτικά κίνητρα.
Το Νομοσχέδιο δεν προβλέπει τίποτε στην περίπτωση που μια εταιρεία με έδρα σε όμορη χώρα, συστήσει εταιρεία με αντικείμενο τη μίσθωση οχημάτων και τοποθετήσει οδηγούς από την ίδια χώρα, με μισθούς ελκυστικούς για τα συμφέροντα της εταιρείας, αλλά πολύ χαμηλότερους από τους μισθούς των δικών μας οδηγών.
Και ερωτώ, σε αυτή την περίπτωση τι θα γίνουν οι δικοί μας Έλληνες επαγγελματίες οδηγοί;
Όλα τα παραπάνω αλλά και πολλά άλλα, τα έθεσε μετ΄επιτάσεως, στη συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής, ο Ειδικός Αγορητής μας, χωρίς να λάβει ουσιαστικές απαντήσεις.
Δυστυχώς, ήταν αναμενόμενο διότι απουσιάζει πλήρως μια Εθνική στρατηγική και Πολιτική ανάπτυξης και εξέλιξης των οδικών μεταφορών που θα τις καθιστά ελκυστικές, ανταγωνιστικές και βιώσιμες. Όπως επίσης, απουσιάζει αυτό που υπάρχει σε άλλες σύγχρονες Ευρωπαϊκές χώρες. Μια οικονομοτεχνική μελέτη, που να αποτυπώνει την πλήρη εικόνα του κλάδου των οδικών μεταφορών και πιο συγκεκριμένα, τα έσοδα του κράτους από άμεσους και έμμεσους φόρους, ασφαλιστικές και εργοδοτικές εισφορές κ.α., δηλαδή τη συνολική συνεισφορά του κλάδου, ώστε να εκτιμήσουμε τις μακροχρόνιες επιπτώσεις στην Εθνική μας Οικονομία, προβλέποντας το πως θα διαμορφωθεί ο κλάδος των οδικών μεταφορών και σχεδιάζοντας το μέλλον του.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Συνολικά ο τομέας των μεταφορών, οδικών και μη, συνδέεται με τις υποδομές μιας χώρας. Μπορεί να έχουν γίνει βήματα προόδου αλλά δυστυχώς είμαστε ακόμη χρόνια πίσω. Αφού μάλιστα αποδεικνύεται με τον πιο τραγικό τρόπο, κάθε φορά που έχουμε ένα έντονο καιρικό φαινόμενο. Αποδείχτηκε και με το έγκλημα στα Τέμπη για το οποίο θα ζητήσουμε τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής με βάσει το πόρισμα του Ευρωπαίου Εισαγγελέα για να αποδοθούν οι δέουσες ευθύνες.
Έχουμε οδικά δίκτυα κακής ποιότητας και πεπαλαιωμένα, περιφερειακά και επαρχιακά αεροδρόμια και λιμάνια κακοσυντηρημένα και με ελλείψεις, αντιπλημμυρικές υποδομές ανύπαρκτες ή ανεπαρκείς. Έργα βελτίωσης, εκσυγχρονισμού και πνοής, καθυστερούν και τελικά βαλτώνουν.
Θα μου επιτρέψετε να μιλήσω πάλι για την Πατρίδα μου το Λασίθι. Με ένα και μόνο παράδειγμα για να καταφανεί πλήρως η Κυβερνητική ανικανότητα αλλά και το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα.
Στις 27/5/22 βγήκε η απόφαση έγκρισης του έργου «Κατασκευή Συμπληρωματικών Έργων Ταμιευτήρα Μπραμιανών, Αντιπλημμυρικών Έργων Γρα Λυγιάς και Φράγματος Μύρτου Νόμου Λασιθίου» από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η απόφαση ανέφερε ότι το έργο θα δημοπρατηθεί τον Ιούλιο 2022 καθώς και αναλυτικά τα επικείμενα, συνοδά έργα.
Μετά από 5 μήνες, 18 Οκτωβρίου 2022, βγαίνει η δεύτερη απόφαση, η οποία δεσμεύει ποσό χρημάτων ύψους 53.500.000 ευρώ. Επιπλέον εγκρίνεται ανοικτή διαδικασία ανάθεσης βάσει της συμφέρουσας οικονομικής προσφοράς τιμής και τέλος ορίζεται σε ποιον φορέα θα ανήκει και θα παραδοθεί το κάθε έργο, για το έργο συντήρησης φραγμάτων Μπραμιανών και Μυρτούς ορίζεται ο ΤΟΕΒ Ιεράπετρας, για τα αντιπλημμυρικά η Περιφέρεια Κρήτης-Π.Ε Λασιθίου κλπ.
Στις 31/1/23, άνοιξαν οι δημοπρασίες του διαγωνισμού, που προβλεπόταν να γίνει τον Ιούλιο του 2022, δηλαδή με 6 μήνες καθυστέρηση. Από τη δημοπρασία, προέκυψε ως μειοδότης συγκεκριμένη εταιρεία. Το έργο ήταν να ξεκινήσει φέτος το Νοέμβριο και αυτό επειδή η διαδικασία περιλαμβάνει και ορθά, ενστάσεις. Καμία ένσταση δεν έγινε δεκτή και κατά συνέπεια αναμενόταν η μειοδότρια εταιρεία να αρχίσει τις εργασίες για την κατασκευή του έργου. Όμως, μετά τον διαγωνισμό προέκυψε ένα τεράστιο πρόβλημα, ασήμαντο μάλλον για τους κυβερνώντες. Ο διαγωνισμός-προκήρυξη δεν είχε υπογραφεί από τον τότε Υπουργό Υποδομών, τον κ. Καραμανλή. Ούτε υπογράφηκε ποτέ από τους Υφυπουργούς, παρά τις πιέσεις ακόμη και στελεχών της Ν.Δ. Συμπέρασμα, ο διαγωνισμός τόσο καιρό «έτρεχε» χωρίς υπογραφή, που σημαίνει ακυρότητα της όλης διαδικασίας.
Όμως, προεκλογικά, στελέχη της ΝΔ έλεγαν ότι έχουν εξασφαλίσει διάφορα έργα για την περιοχή, ύψους 500.000.000 ευρώ, μεταξύ αυτών και το συγκεκριμένο, ενώ ήξεραν ότι δεν έχει υπογραφεί. Αλλά και ο σημερινός Υπουργός Υποδομών, πρόσφατα, δήλωσε ότι, όσον αφορά τα έργα, όλα βαίνουν καλώς. Εννοείται πως και εκείνος γνώριζε.
Η μειοδότρια εταιρεία που περίμενε αυτές τις μέρες να αρχίσει το έργο, δεν ήξερε καν ότι το έργο ουσιαστικά είναι στον αέρα.
Τελικά, όπως ήταν φυσικό, το έργο απεντάχθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο Πρόεδρος του ΤΟΕΒ Ιεράπετρας δήλωσε πρόσφατα ότι απεντάχθηκαν τα εξής έργα: η κατασκευή των συμπληρωματικών έργων του ταμιευτήρα Μπραμιανών Ιεράπετρας, των αντιπλημμυρικών έργων της Γρα Λυγιάς αλλά και η κατασκευή του φράγματος του Μύρτους Π.Ε. Λασιθίου Κρήτης, με προϋπολογισμό 60.123.000 ευρώ.
Τώρα, στελέχη της ΝΔ, διαβεβαιώνουν ότι θα βρεθούν από αλλού τα αναγκαία ποσά. Και πρέπει να βρεθούν γιατί πρόκειται για έργα ζωτικής σημασίας για τους αγρότες και για την ευρύτερη περιοχή καθώς και για έργα ασφάλειας. Αλλά όσα και μέχρι σήμερα λέγονται είναι γενικά, αυθαίρετα και χωρίς πλάνο.
Συμπέρασμα; Αντιπλημμυρικά έργα. Τραγέλαφος!
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θα μπορούσα να συνεχίσω να μιλάω για τα λιμάνια, για τις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις, το άθλιο οδικό δίκτυο, όπου ο ΒΟΑΚ χρονίζει, με κόστος σε ανθρώπινες ζωές και δυσφημώντας την εικόνα του τουριστικού προϊόντος αλλά δε θα το κάνω για δυο λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι ότι δεν φτάνει ο χρόνος ενώ ο δεύτερος, δε θέλω, ούτε άθελά μου, να αμαυρώσω παραπάνω την εικόνα ενός πανέμορφου τόπου με πολλές δυνατότητες, όπως είναι το Λασίθι.
Δυστυχώς απέχουμε πολύ από ένα σύγχρονο Ευρωπαϊκό και αποτελεσματικό κράτος, που σέβεται τους πολίτες και το δημόσιο χρήμα.
Θα κλείσω λέγοντας, Αιδώς Αργείοι.
Σας ευχαριστώ.»
Δημοσίευση σχολίου