ΚΑΤΑΘΕΣΗ EΡΩΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΤΗ Β. ΕΛΛΑΔΑ

 



ΠΡΟΣ τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα

ΘΕΜΑ: «Ακριβή χρονοδιαγράμματα για τη χρηματοδότηση και ολοκλήρωση έργων αναβάθμισης, βελτίωσης και υποστήριξης των Σιδηροδρομικών Δικτύων της χώρας-Απουσία Σιδηροδρομικού Δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα».

Κύριε Υπουργέ,

Άξονας Αθήνα - Θεσσαλονίκη

Στις 28.02.2023, μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη που βύθισε σε βαρύ πένθος τη χώρα μας, η κυβέρνηση προέβη στη διακοπή των επιβατικών δρομολογίων στην κεντρική γραμμή «Αθήνα - Θεσσαλονίκη». Η επανεκκίνηση των δρομολογίων έγινε τον Απρίλιο του 2023, σε περιορισμένο αρχικά αριθμό, αλλά σε μόνιμη βάση με χαμηλότερες ταχύτητες συγκριτικά με αυτές προ του τραγικού δυστυχήματος.

Στις 09.09.2023 λόγω των καταστροφικών πλημμυρικών φαινομένων στη Θεσσαλία (κακοκαιρία Daniel) εκτεταμένες ζημιές στο δίκτυο είχαν ως αποτέλεσμα την εκ νέου διακοπή των δρομολογίων.

Πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, αλλά και ο Πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής, δήλωσε ότι από τον Δεκέμβριο θα ξεκινήσει η επαναλειτουργία του κεντρικού άξονα «Αθήνα – Θεσσαλονίκη» σε μία από τις δύο γραμμές που διαθέτει ο άξονας (γραμμή καθόδου) για διέλευση με μικρές ταχύτητες, ενώ ταυτόχρονα εκτελούνται εργασίες οριστικής αποκατάστασης στην δεύτερη γραμμή ανόδου. Μάλιστα σημείωσε, πως όταν ολοκληρωθεί η οριστική αποκατάσταση της δεύτερης γραμμής, θα ξεκινήσουν οι εργασίες οριστικής αποκατάστασης για την πρώτη γραμμή.

Η συνολική επαναφορά της σιδηροδρομικής σύνδεσης στην κανονική λειτουργική κατάσταση, σύμφωνα με δηλώσεις των υπευθύνων εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 2 έτη, χωρίς να διευκρινίζεται κάτω από ποιες συνθήκες και κανονισμούς ασφάλειας θα λειτουργεί η επιβατική αμαξοστοιχία στο διάστημα αυτό.

Κύριε Υπουργέ, εδώ και πολλά χρόνια το σιδηροδρομικό δίκτυο βορείου Ελλάδος βρίσκεται σε καθεστώς πλήρους εγκατάλειψης.

Δυτική Μακεδονία

Στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Δυτικής Μακεδονίας και πιο συγκεκριμένα στον άξονα «Θεσσαλονίκη – Φλώρινα» δεν πραγματοποιούνται επιβατικά δρομολόγια προς Έδεσσα και Φλώρινα.

Ανατολική Μακεδονία & Θράκη

Στην Ανατολική Μακεδονία & Θράκη η κεντρική γραμμή «Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολη» δεν λειτουργεί εδώ και χρόνια. Οι αμαξοστοιχίες από Θεσσαλονίκη καταλήγουν στη Δράμα, δεδομένου ότι το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο μεταξύ Δράμας και Ξάνθης είναι εκτός λειτουργίας, με αποτέλεσμα η ΠΑΜΘρ, να είναι εκτός σιδηροδρομικής σύνδεσης, αλλά και η χώρα να μην έχει βόρεια και ανατολική εμπορευματική έξοδο.

Ταυτόχρονα, έχει ανακοινωθεί, πως υπάρχει σχεδιασμός για την δημιουργία νέων γραμμών στην ΠΑΜΘρ, από Θεσσαλονίκη προς Καβάλα, και από Καβάλα προς Τοξότες, συνδέοντας την πόλη και το λιμάνι με τον σιδηρόδρομο, μέσω του δικτύου υπερεθνικής σημασίας Sea2Sea που αναμένεται να χρηματοδοτηθεί μέσω του Sea2Sea (Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξ/πολη – Μπουργκάς – Βάρνας – Ρούσε).

ΣΔΙΤ συντήρησης Βόρειου Άξονα

Για τη συντήρηση του δικτύου της Βόρειας Ελλάδας εξαγγέλθηκε πρώτη φορά το 2022 αντίστοιχο έργο με τη διαδικασία Σύμπραξη Δημόσιου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), το οποίο αφορά το δίκτυο «Φλώρινα – Πλατύ» και «Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη», με αντικείμενο την ανακαίνιση, αναβάθμιση και συντήρηση του αντίστοιχου σιδηροδρομικού άξονα. To έργο δεν προχώρησε μέχρι σήμερα και όσον αφορά στην χρηματοδότηση του έχουν εξασφαλιστεί πόροι από το ταμείο ανάκαμψης, όμως σύμφωνα με δημοσιεύματα σχετικά με την αναθεώρηση του «Ελλάδα 2.0» και την αφαίρεση του συγκεκριμένου σιδηροδρομικού ΣΔΙΤ, δημιουργούν ερωτηματικά για τη δυνατότητα υλοποίησής του.

Παράπλευρες συνέπειες - Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης (Σ.Σ.Θ.)

Στο εσωτερικό του Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης (Σ.Σ.Θ.) (Μοναστηρίου 28) εδρεύουν επιχειρήσεις με δεκάδες εργαζόμενους. Η δραματική μείωση της επιβατικής κίνησης τις οδηγεί σε οικονομικό μαρασμό με αποτέλεσμα την επισφάλεια των θέσεων εργασίας και την εμπορική «ερήμωση» του ΣΣΘ. Η απουσία χρονοδιαγράμματος επανεκκίνησης των δρομολογίων (αριθμός δρομολογίων κλπ) προκαλεί έντονη ανησυχία σε εργαζόμενους και επιχειρηματίες, οι οποίοι παρά τις διαρκείς και συντονισμένες τους ενέργειες προς την κυβέρνηση, διαπιστώνουν πλήρη αδράνεια στη λήψη μέτρων που να διασφαλίζουν την υγιή πορεία των επιχειρήσεών τους.

Κατόπιν των ανωτέρω :

Ερωτάται ο κ. Υπουργός :

1. Αφού η πλήρης αποκατάσταση της σιδηροδρομικής σύνδεσης «Αθήνα – Θεσσαλονίκη» εκτιμάται ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον 2 έτη.

1.1 Ποιο είναι το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα της σταδιακής λειτουργίας της εμπορικής και επιβατικής κυκλοφορίας μέχρι και την οριστική αποκατάσταση σε επίπεδα προ του δυστυχήματος των Τεμπών;

1.2 Δεδομένου ότι κινδυνεύει με «ερημοποίηση» ο Σ.Σ.Θ., τι μέτρα σκοπεύετε να πάρετε για την στήριξη των πληττόμενων επιχειρήσεων και των εργαζόμενων σε αυτές;

2 Σχετικά με το έργο συντήρησης του δικτύου του βόρειου άξονα.    

2.1 Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το έργο; Αληθεύουν ή όχι δημοσιεύματα που θέλουν να έχει απενταχθεί η χρηματοδότηση του από το «Ελλάδα 2.0»;

2.2 Στην περίπτωση αυτή, υπάρχει νέο χρηματοδοτικό μοντέλο;

2.3 Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας της σιδηροδρομικής σύνδεσης «Θεσσαλονίκη – Φλώρινα»;

2.4 Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας της σιδηροδρομικής σύνδεσης «Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη» και ποιοι είναι οι λόγοι της υπέρμετρης καθυστέρησης για την προκήρυξη της συγκεκριμένης δράσης;

3 Δεδομένου ότι η ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου πρέπει να αποτελεί βασική προτεραιότητα και προϋπόθεση για τη λειτουργία του, ποια είναι τα επιπλέον μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Ανδρουλάκης Νικόλαος

Πάνας Απόστολος



ΠΑΥΛΟΣ ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΣ: ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΜΑ ΤΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ, ΛΥΣΗ Η ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΤΟ ΠΑΣΟΚ


Στο γεγονός πως το ζήτημα τού ιδιωτικού χρέους και των κόκκινων δανείων έχει πάρει διαστάσεις εθνικού προβλήματος, είτε από την πλευρά τής κοινωνίας, είτε από την πλευρά τής οικονομίας, επικεντρώθηκε κατά την πρωτολογία του στην ολομέλεια τής Βουλής για το υπό συζήτηση νομοσχέδιο τής Κυβέρνησης, ο εισηγητής τού ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής και Βουλευτής Α’ Αθήνας, Παύλος Γερουλάνος.

«250.000 ακίνητα αναμένεται να βγουν σε πλειστηριασμό μέχρι το 2026. Ξέρετε πόσα ακίνητα έχει για παράδειγμα ολόκληρη η Θεσσαλία; 270.000. Είναι σαν να εκποιούμε ολόκληρη τη Θεσσαλία σε μία πενταετία», τόνισε χαρακτηριστικά ο Παύλος Γερουλάνος.

«Αντίθετα από άλλα εθνικά προβλήματα, το τι θα κάνουμε με αυτό είναι αποκλειστικά δική μας υπόθεση» συνέχισε ο Εισηγητής τού ΠΑΣΟΚυπογραμμίζοντας την αδήριτη ανάγκη για πραγματική μεταρρύθμιση στο ζήτημα, κάτι που σίγουρα δεν αποτελεί το νομοσχέδιο τής Κυβέρνησης:

«Σε μια εποχή που η χώρα και χρειάζεται και μπορεί να κάνει μεταρρυθμίσεις για τα κόκκινα δάνεια, ούτε η Κυβέρνηση δεν τολμά να ονομάσει αυτό το νομοσχέδιο μεταρρύθμιση. Διότι κάνει μερεμέτια σε ένα σπίτι που καθημερινά γκρεμίζεται. Και άρα δεν έχουμε κανένα λόγο να το ψηφίσουμε».

Ο υπεύθυνος του ΚτΕ Οικονομίας του ΠΑΣΟΚ παρουσίασε για ακόμη μία φορά το πλέγμα της συνολικής μεταρρύθμισης στο ζήτημα του ιδιωτικού χρέους και των κόκκινων δανείων που προτείνει το ΠΑΣΟΚ και ο Πρόεδρός του, Νίκος Ανδρουλάκης, και απευθυνόμενος στα Κυβερνητικά έδρανα είπε:

«Μήπως σας κούρασα; Είναι που ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι δεν έχουμε προτάσεις. Όχι κ. Χατζηδάκη. Ποτέ, κανένα κόμμα στην αντιπολίτευση, δεν έχει συμπεριφερθεί τόσο υπεύθυνα και τόσο δημιουργικά, όσο το Πανελλήνιο Σοσιαλιστικό Κίνημα στο ζήτημα τού ιδιωτικού χρέους. Αντί να το πολεμάτε, εκμεταλλευτείτε το!»

«Το δικό μας μήνυμα δεν χρειάζεται κραυγές για να περάσει. Εμείς δεν έχουμε ανάγκη ο κ. Χατζηδάκης «να τα ακούσει». Έχουμε ανάγκη να μας ακούσει. Για το καλό των Ελληνίδων και των Ελλήνων. Διότι η δουλειά τού Πανελληνίου Σοσιαλιστικού Κινήματος σε ό,τι αφορά τα κόκκινα δάνεια μιλάει μόνη της», είπε, τονίζοντας πως οι προτάσεις τού ΠΑΣΟΚ αφορούν ανθρώπους και όχι τράπεζες. «Τι κοινό έχουν αυτές οι προτάσεις και τροπολογίες; Αφορούν ανθρώπους. Όχι τράπεζες. Αφορούν μικροοφειλέτες. Όχι επιχειρηματίες που θησαύρισαν πτωχεύοντας την εταιρεία τους. Αφορούν ανθρώπους που παλεύουν, κάποιοι επιτυχώς κάποιοι λιγότερο, που θέλουν να πληρώσουν και ελπίζουν ότι κάποιος, κάπου, κάποτε θα σκύψει στο πρόβλημά τους. Θα τους προσφέρει «μια ανάσα». Και εμείς αυτό προσπαθούμε και αυτό κάνουμε».

Ολοκληρώνοντας, ο Παύλος Γερουλάνος ενημέρωσε το σώμα για μία ευχάριστη είδηση αναφορικά με την κυρία Ειρήνη, την οδυνηρή περιπέτεια τής οποίας ως εγγυήτρια σε κόκκινο δάνειο, είχε περιγράψει κατά την ομιλία του στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής:

«Θα κλείσω με μια ευχάριστη είδηση. Από τη Δευτέρα που έκανα την ομιλία μου, η Eurobank πήρε τηλέφωνο την κα Ειρήνη. Το τμήμα παραπόνων της τράπεζας, στο οποίο είχε υποβάλει αίτηση με τον δικηγόρο της τρεις φορές, απάντησε ότι τελικά θα στείλει τα χρήματα που δεν έβρισκε στην εισπρακτική εταιρία. Και έτσι η κα Ειρήνη δεν θα ταλαιπωρείται πια. Τουλάχιστον όχι για τα προβλήματα τού χθες. Είναι εξαιρετικά σημαντικό και μπράβο τους. Όμως δεν είναι αυτός τρόπος να λύνονται τα θέματα. Δεν κάνουμε τη δουλειά μας αν λύνουμε μόνο το θέμα τής κας Ειρήνης. Τα θέματα των δανειοληπτών πρέπει να λύνονται από ένα πλαίσιο το οποίο στηρίζει και τις τράπεζες και τους δανειολήπτες. Από μια μεταρρύθμιση που θα στηρίζει και την κοινωνία και την οικονομία. Και εμείς αυτό το πλαίσιο σάς καταθέσαμε».

Και απευθυνόμενος στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, ο Παύλος Γερουλάνος τον κάλεσε να ακούσει τις προτάσεις τού ΠΑΣΟΚ για πραγματική μεταρρύθμιση στο ζήτημα τού ιδιωτικού χρέους και να σταματήσει με το «δεν γίνεται»:

«Ή ηγηθείτε τής μεταρρύθμισης που ζητάει ο τόπος, ή ακολουθήστε εμάς και τη δική μας πρόταση, ή βγείτε από τη μέση. Είμαι σίγουρος ότι αν συνεχίσετε έτσι, θα φροντίσει για αυτό ο ελληνικός λαός. Στις επόμενες εκλογές».



ΠΑΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ: ΜΙΑ ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΑΠΟ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ


Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη