Κοινοβουλευτική παρέμβαση της Κ. Σπυριδάκη για τις ελλείψεις σε Σχολικούς Νοσηλευτές στην Π.Ε. Λασιθίου

 

Τις ελλείψεις σε Σχολικούς Νοσηλευτές στην Π.Ε. Λασιθίου μετέφερε στη Βουλή η Βουλευτής Λασιθίου ΠΑΣΟΚ, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, με Ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη. Την εν λόγω Κοινοβουλευτική Πρωτοβουλία συνυπογράφει και ο Βουλευτής Κιλκίς και Τομεάρχης Παιδείας, κ. Στέφανος Παραστατίδης.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:

ΠΡΟΣ: 

τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη

ΘΕΜΑ: « Άμεση Ανάγκη Πλήρωσης Όλων των Κενών Θέσεων σε Σχολικούς Νοσηλευτές για την Π.Ε. Λασιθίου » 

Κύριε Υπουργέ,

Βρισκόμαστε στον Οκτώβριο, μόλις έναν μήνα μετά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, που βρήκε 19 από τα 23 παιδιά που έχουν αιτηθεί την παρουσία Σχολικού Νοσηλευτή στην Π.Ε. Λασιθίου, χωρίς τη σχετική κάλυψη. Παρόλο που η πρόσληψη και η κατανομή κατά την Α’ Φάση έγινε βάσει προτεραιοποίησης των περιπτώσεων έχουμε αρκετά κενά – της τάξεως του 83% – και παιδιά με σοβαρά νοσήματα που μένουν ακάλυπτα. Αυτά τα παιδιά πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, καρδιακά νοσήματα και επιληψία, γεγονός που καθιστά την παρουσία του Σχολικού Νοσηλευτή απαραίτητη για τη διασφάλιση της υγείας και της ασφάλειάς τους. Εικόνες με γονείς να βρίσκονται κυριολεκτικά στα κάγκελα του σχολείου, με το καθημερινό άγχος και τον φόβο μίας πιθανής εκδήλωσης υπογλυκαιμικού επεισοδίου ή υπεργλυκαιμίας, επιληπτικής κρίσης ή κάποιου καρδιακού επεισοδίου δεν τιμούν σε καμία περίπτωση τη χώρα μας. Η παρουσία εξειδικευμένου νοσηλευτικού προσωπικού καθίσταται αναγκαία για την άμεση αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων και για άλλη μία χρονιά το κράτος είναι απροετοίμαστο.

Βάσει προσωπικών μαρτυριών γονέων, έχει γίνει γνωστό πλέον ότι στον χώρο των σχολείων υπάρχουν γονείς που σχεδόν παρανόμως παραμένουν εντός του σχολικού περιβάλλοντος, έπειτα από συνεννόηση με τη διεύθυνση του σχολείου. Αυτό συμβαίνει προκειμένου να παρέχουν οι ίδιοι τις απαραίτητες ιατρικές φροντίδες στα παιδιά τους σε περίπτωση που τις χρειαστούν, αφού φυσικά έχουν ακολουθήσει μια τυπική διαδικασία ελέγχου και έχουν προσκομίσει ποινικό μητρώο για να τους επιτραπεί η παρουσία τους στα σχολεία. Αυτή η πρακτική, εκτός του ότι δεν είναι η ενδεδειγμένη, επιβαρύνει σημαντικά τους γονείς, οι οποίοι αναγκάζονται να θυσιάσουν τον προσωπικό τους χρόνο, υπονομεύοντας την ίδια τους την καθημερινότητα και επαγγελματική ζωή​, που όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό θα επηρεάσει και τον οικογενειακό τους βίο.

Ωστόσο, η σημερινή κατάσταση αναδεικνύει σοβαρές ελλείψεις στο σύστημα πρόσληψης των σχολικών νοσηλευτών, που παραμένουν άλυτες, οδηγώντας σε περαιτέρω προβλήματα και την ανάγκη οι γονείς να βρίσκονται συνεχώς σε επιφυλακή. Οι πίνακες των σχολικών νοσηλευτών ανανεώνονται κάθε τρία χρόνια μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Προσωπικού Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης (ΟΠΣΥΔ), κάτι που έχει ως αποτέλεσμα το υφιστάμενο σύστημα προσλήψεων να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις τρέχουσες ανάγκες των μαθητών, δεδομένου ότι δεν μπορούν έγκαιρα να μπουν οι νέοι απόφοιτοι των σχολών νοσηλευτικής και όσοι έχουν λάβει την πιστοποίηση. Έτσι, λοιπόν, καταλήγουμε από τη μία να υπάρχουν κενά και από την άλλη εκατοντάδες νέοι νοσηλευτές να μην μπορούν εγκαίρως να μπουν στους πίνακες του ΟΠΣΥΔ. 

Επιπρόσθετα, υπάρχουν δύο κατηγορίες Σχολικών Νοσηλευτών: οι εξειδικευμένοι που εργάζονται στην Ειδική Αγωγή και εκείνοι που εντάσσονται στη Γενική Εκπαίδευση. Το πρόβλημα, όμως, έγκειται στο γεγονός ότι η μία κατηγορία δεν μπορεί να μεταπηδήσει στην άλλη. Αυτό οφείλεται στους αυστηρούς περιορισμούς που θέτει το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ για τις προσλήψεις και για τον κλάδο των Σχολικών Νοσηλευτών ΠΕ-25. Αυτοί οι περιορισμοί δημιουργούν ένα άκαμπτο σύστημα που δεν επιτρέπει την ανακατανομή του εξειδικευμένου προσωπικού εκεί όπου υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη. Ίσως, λοιπόν, να επιτάσσεται η ανάγκη για αναμόρφωση και παροχή ευελιξίας στο σύστημα, ώστε να γίνει πιο λειτουργικό και να μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις αυξανόμενες απαιτήσεις του μαθητικού πληθυσμού.

Επιπλέον, παρατηρείται μεγάλη δυσκολία στην κάλυψη των κενών θέσεων, καθώς οι νοσηλευτές δεν επιλέγουν το Λασίθι, γεγονός που υποδεικνύει ότι το σύστημα πρόσληψης νοσηλευτών χρειάζεται άμεση αναθεώρηση.

Στις μαρτυρίες τους οι γονείς αιτούνται η διαδικασία προτεραιοποίησης των περιστατικών να γίνεται ορθά και να λαμβάνονται υπόψη οι περιπτώσεις που απαιτούν συχνότερες παρεμβάσεις από τους σχολικούς νοσηλευτές, εξασφαλίζοντας έτσι ότι οι μαθητές που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας λαμβάνουν την απαιτούμενη φροντίδα έγκαιρα και αποτελεσματικά.

Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη τις παραπάνω συστημικές ελλείψεις και τα κενά που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, κυριαρχεί ένα ερώτημα: ποιος θα είναι εν τέλει υπεύθυνος για την υγεία και την ασφάλεια αυτών των παιδιών κατά τη διάρκεια του σχολικού προγράμματος; Είναι αδιανόητο να μετατίθεται η εν λόγω ευθύνη στους ίδιους τους γονείς, εκπαιδευτικούς ή, ακόμη χειρότερα, στα ίδια τα παιδιά. Κάθε σχολείο πρέπει να λειτουργεί ως ένας ασφαλής χώρος, όπου τα παιδιά μπορούν να ενταχθούν ανεμπόδιστα στο εκπαιδευτικό σύστημα και στην κοινωνία. Το πρόβλημα αγγίζει όχι μόνο το ζήτημα της υγείας, αλλά και το δικαίωμα των παιδιών σε ισότιμη και χωρίς περιορισμούς συμμετοχή στην εκπαίδευση.

Η Πολιτεία οφείλει να καλύψει τις βασικές ανάγκες αυτών των παιδιών. Θα πρέπει, επίσης, να καταστεί σαφές πως η όποια κρατική ανεπάρκεια θα υποχρεώσει τους γονείς να αναζητήσουν λύσεις στον ιδιωτικό τομέα, προσθέτοντας οικονομική επιβάρυνση και ψυχική ταλαιπωρία. Η κατάσταση αυτή όχι μόνο περιθωριοποιεί τα παιδιά με χρόνια νοσήματα, αλλά και επιβαρύνει τους γονείς τους με ανυπόφορα άγχη και βάρη.

Οι γονείς των παιδιών, που αντιμετωπίζουν χρόνιες παθήσεις, δεν θα έπρεπε να ζουν με το άγχος και την ανασφάλεια για το αν το παιδί τους θα λάβει την αναγκαία φροντίδα και υποστήριξη στο σχολικό περιβάλλον. Η εξασφάλιση της υγείας των παιδιών αυτών είναι βασικό καθήκον της Πολιτείας και δεν μπορεί να επαφίεται στην ατομική πρωτοβουλία των γονέων ή στη διάθεση των ιδίων των παιδιών να αποποιηθούν την ανεμελιά και την αθωότητά τους και να αναλάβουν την ευθύνη της υγείας και της ασφάλειάς τους εντός των σχολείων.

Κατόπιν όλων των παραπάνω,

Ερωτάσθε κ. Υπουργέ,

  1. Πώς σκοπεύετε να εξασφαλίσετε την ισότιμη συμμετοχή και ένταξη των μαθητών με χρόνια νοσήματα στο εκπαιδευτικό σύστημα της Π.Ε. Λασιθίου, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την υγεία και την ασφάλειά τους;
  2. Για ποιο λόγο, παρά τις καταγεγραμμένες ανάγκες, παραμένουν ακάλυπτα τα κενά θέσεων σχολικών νοσηλευτών στην Π.Ε. Λασιθίου και σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για την άμεση κάλυψή τους;
  3. Πώς σκοπεύει το Υπουργείο να εξασφαλίσει πως θα καλυφτούν όλες οι ανάγκες Σχολικών Νοσηλευτών στην Π.Ε. Λασιθίου σε περίπτωση που  τόσο η Ειδική Πρόσκληση όσο και η μετέπειτα Τοπική Πρόσκληση βγούνε άγονες; 
  4. Υπάρχει σχεδιασμός για την αναθεώρηση του υφιστάμενου συστήματος προσλήψεων σχολικών νοσηλευτών, ώστε να ανταποκρίνεται στις πραγματικές και συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των σχολείων;
  5. Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα της έλλειψης ενδιαφέροντος των νοσηλευτών για τοποθετήσεις στο Λασίθι;

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη