Οι προβλέψεις για σημαντική μείωση μαθητών την επόμενη διετία φέρνει υποβαθμίσεις δημοτικών και νηπιαγωγείων σε Καλαμαύκα, Κουτσουρά και Φέρμα

 

Σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο Ράδιο Λασίθι, ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λασιθίου, Γιώργος Μαμάκης, σκιαγράφησε μια ανησυχητική εικόνα για το μέλλον της εκπαίδευσης στον νομό. Ενώ έκανε λόγο για την πλήρη κάλυψη των κενών σε δασκάλους και νηπιαγωγούς, ανέδειξε τη δραματική μείωση του μαθητικού δυναμικού και τις υποβαθμίσεις σχολικών δομών που προκύπτουν ως συνέπεια.

Ο κ. Μαμάκης ανέφερε ότι τα κενά σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν καλυφθεί πλήρως, ακόμη και με πλεονάζουσες ώρες για ενισχυτική διδασκαλία και παράλληλη στήριξη, παραδέχθηκε όμως ότι παραμένει ανοιχτό το θέμα της κάλυψης των αναγκών σε σχολικούς νοσηλευτές, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες προσλήψεων.

Η εστίαση της συζήτησης μετατοπίστηκε στις μεταβολές των σχολικών μονάδων, μια διαδικασία που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο τον Νοέμβριο. Εκεί, ο κ. Μαμάκης υπογράμμισε ότι και ο νομός Λασιθίου, όπως και όλη η Ελλάδα, βιώνει μια “δραματική μείωση του μαθητικού δυναμικού”. Η μείωση αυτή, που σε εθνικό επίπεδο ανέρχεται στο 2,4% ετησίως, είναι ιδιαίτερα αισθητή στο Λασίθι, όπου τα προηγούμενα 12 χρόνια η μέση ετήσια απώλεια μαθητών ήταν 0,75%. Αυτό μεταφραζόταν σε απώλεια περίπου 35 μαθητών το χρόνο.

Τα στοιχεία όμως που προέκυψαν από τη μελέτη της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λασιθίου, είναι ακόμα πιο απογοητευτικά. Η πρόβλεψη για τα επόμενα δύο χρόνια δείχνει ότι το ποσοστό μείωσης θα διπλασιαστεί, φτάνοντας το 1,5% ετησίως. Αυτό σημαίνει απώλεια περίπου 60 μαθητών το χρόνο, δηλαδή 120 μαθητές συνολικά στα επόμενα δύο χρόνια. Ο κ. Μαμάκης τόνισε ότι η μείωση αυτή συνδέεται άμεσα με τη γενικότερη μείωση του πληθυσμού και την υπογεννητικότητα που πλήττει την περιοχή.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ανακοίνωσε τις εισηγήσεις που έχει κάνει για για υποβιβασμούς σχολικών μονάδων. Συγκεκριμένα, προτείνεται ο υποβιβασμός του δημοτικού σχολείου Καλαμαύκας, καθώς και των νηπιαγωγείων Κουτσουρά και Φερμών. Όπως εξήγησε ο κ. Μαμάκης, αυτή η κίνηση είναι “τεχνικού χαρακτήρα” και αφορά την τακτοποίηση της οργανικότητας των σχολείων, χωρίς να επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία τους. Ωστόσο, ουσιαστικά σημαίνει ότι σε αυτά τα σχολεία θα μειωθούν οι οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών, με πιθανές συνέπειες στο μέλλον.

Αναλύοντας περισσότερο την κατάσταση, το δημοτικό σχολείο Καλαμαύκας λειτουργεί ήδη τα τελευταία τρία χρόνια ως μονοθέσιο και φιλοξενεί φέτος μόλις 7 μαθητές. Με την αποφοίτηση ενός μαθητή, αναμένεται να κατέβει στους 6 την επόμενη χρονιά, ενώ παραμένει αβέβαιο πόσοι και αν θα εγγραφούν νέοι μαθητές στην πρώτη τάξη.

Το νηπιαγωγείο Κουτσουρά, επίσης μονοθέσιο με ολοήμερο τμήμα, και το νηπιαγωγείο Φερμών, όπου ο αριθμός των μαθητών έχει μειωθεί δραματικά από 26 το 2021-22 σε 14 φέτος, αντιμετωπίζουν την ίδια πρόκληση της μείωσης του μαθητικού δυναμικού. Από τους 14 μαθητές του νηπιαγωγείου Φερμών φέτος, οι 8 είναι νήπια που θα αποφοιτήσουν, αφήνοντας ένα μικρό και αβέβαιο αριθμό για το επόμενο έτος. Αυτοί οι αριθμοί καταδεικνύουν τη σοβαρότητα της κατάστασης αλλά και την ανάγκη για αναδιάρθρωση των σχολικών μονάδων, ανέφερε ο κ. Μαμάκης.

Ο κ. Μαμάκης εξήγησε ότι αυτή η μείωση των οργανικών θέσεων, παρόλο που φαίνεται να μην επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία των σχολείων, είναι αναγκαία για την “τακτοποίηση” του προσωπικού και την αποφυγή πλεονασμού εκπαιδευτικών στο μέλλον. Επίσης, ανέφερε ότι η υπηρεσία του εργάζεται πάνω στη μελέτη αυτή, ώστε να καταστήσει κοινωνούς όλες τις τοπικές αρχές, προκειμένου να λαμβάνουν αποφάσεις με βάση τα επίσημα δεδομένα.

Επιπλέον, αναφέρθηκε στην αναβάθμιση του νηπιαγωγείου της Ελούντας σε τριθέσιο, λόγω της αύξησης του μαθητικού δυναμικού στην περιοχή. Αυτή η θετική εξέλιξη, όμως, έρχεται σε αντίθεση με την γενική εικόνα του νομού.

Τα δεδομένα αυτά, όπως τόνισε ο κ. Μαμάκης, πρέπει να γίνουν γνωστά σε όλους τους φορείς και τις τοπικές αρχές, ώστε να ληφθούν οι απαραίτητες αποφάσεις τόσο για την τρέχουσα συγκυρία όσο και για μελλοντικούς σχεδιασμούς.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη