Η ημερίδα για τον ΒΟΑΚ στη Σητεία και οι επόμενες κινήσεις


 Σημαντική εξέλιξη για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) αποτέλεσε η ημερίδα που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στη Σητεία, με τη συμμετοχή θεσμικών παραγόντων, μηχανικών, φορέων και τοπικών αρχών. Στόχος η επανεκκίννηση της συζήτησης για ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα του νησιού και να αναδείξουν την επιτακτική ανάγκη ολοκλήρωσης του οδικού άξονα ως τη Σητεία. Μεταξύ των ομιλητών ήταν και ο Γιώργος Πατεράκης, πρόεδρος της Νομαρχιακής Επιτροπής Λασιθίου του ΤΕΕ/ΤΑΚ, ο οποίος μίλησε τη Δευτέρα στο Ράδιο Λασίθι, παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα της ημερίδας και υπογραμμίζοντας τις προσεχείς δράσεις.

Ο ΒΟΑΚ έχει χαρακτηριστεί επανειλημμένα ως το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, καθώς διατρέχει ολόκληρο το βόρειο τμήμα του νησιού, συνδέοντας βασικούς οικονομικούς, τουριστικούς και πολιτιστικούς πόλους. Ωστόσο, παρά τις εξαγγελίες και τις υποσχέσεις που διατυπώνονται εδώ και δεκαετίες, η κατασκευή του δεν έχει ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα περιοχές όπως το Λασίθι —και ειδικότερα η Σητεία— να βρίσκονται σε συγκοινωνιακή απομόνωση.

Όπως επισήμανε ο Γιώργος Πατεράκης, «το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας – Τμήμα Ανατολικής Κρήτης (ΤΕΕ/ΤΑΚ) έχει θεσμικό ρόλο να τεκμηριώνει, να επισημαίνει τα κενά και να προτείνει λύσεις». Σύμφωνα με τον ίδιο, οφείλουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, κυβερνώντες και αντιπολιτευόμενοι, να αντιμετωπίσουν τον ΒΟΑΚ ως έργο ενότητας και όχι αντικείμενο κομματικής αντιπαράθεσης. Η κατασκευή του άξονα πρέπει να αποτελεί κοινό στόχο, που θα ωφελήσει το σύνολο των Κρητικών.

Η Ημερίδα στη Σητεία: Από τη Θεωρία στην Πράξη

Η ιδέα μιας ευρείας ημερίδας για τον ΒΟΑΚ στη Σητεία ήταν στα σκαριά ήδη από το 2021-2022, αλλά οι συνθήκες επέτρεψαν την πραγματοποίησή της μόλις τώρα. Η συμμετοχή ήταν αξιοσημείωτη, καθώς παρόντες ήταν εκπρόσωποι των Δήμων από το Ηράκλειο, τη Χερσόνησο, τη Μαλεβίζι, την Ιεράπετρα, μέχρι και τη Σητεία. Ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης, Γιάννης Μαρινάκης, αν και δεν μπόρεσε να παραστεί λόγω ασθένειας, εξέφρασε την υποστήριξή του, ενώ εκπρόσωποι και βουλευτές από διάφορες περιοχές έκαναν παρεμβάσεις, είτε δια ζώσης είτε μέσω τηλεδιάσκεψης.

Μεταξύ των συμμετεχόντων ήταν και ο Σταύρος Αρναουτάκης, περιφερειάρχης Κρήτης, ο οποίος προχώρησε σε μια σημαντική εξαγγελία: αν το κράτος δεν προχωρήσει στη χρηματοδότηση των εκκρεμών μελετών για το τμήμα Καβούσι – Αυχήν Αγκαθιάς, τότε η Περιφέρεια Κρήτης θα αναλάβει το κόστος χρηματοδότησης. Πρόκειται για μια κίνηση που, σύμφωνα με τον κ. Πατεράκη, επιβεβαιώνει τη βούληση της Περιφέρειας να στηρίξει δυναμικά την υλοποίηση του ΒΟΑΚ και να κλείσει τις τρύπες που διαρκώς εμποδίζουν την πρόοδο στο κρίσιμο αυτό τμήμα.

Ο γενικός διευθυντής της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων, Γιώργος Αγαπάκης, περιέγραψε τους τεχνικούς «πονοκεφάλους» και τις γραφειοκρατικές αβεβαιότητες που ακόμα καθηλώνουν τις προπαρασκευαστικές διαδικασίες, τονίζοντας παράλληλα ότι πολλές μελέτες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, περιμένοντας την τελική έγκριση από τις αρμόδιες αρχές.

Κρίσιμα Σημεία και Εκκρεμότητες

Μετά την εκδήλωση, αναδείχθηκαν τρεις βασικές προκλήσεις:

  1. Ολοκλήρωση Μελετών: Παρότι για κάποια τμήματα του δρόμου οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί, παραμένει μείζον το ζήτημα της χρηματοδότησής τους, ιδίως για το τμήμα Καβούσι – Αυχήν Αγκαθιάς. Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ υπογράμμισε ότι χωρίς ολοκληρωμένες και εγκεκριμένες μελέτες δεν μπορεί να γίνει κανένα βήμα προς την κατασκευή.
  2. Σαφές Χρονοδιάγραμμα: Η ανάγκη σύνταξης ενός ρεαλιστικού και σαφούς χρονοδιαγράμματος για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ υπερτονίστηκε από όλες τις πλευρές. «Θέλουμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τις μελέτες που εκκρεμούν, γιατί μόνο έτσι μπορούμε να πάμε στο επόμενο βήμα», επισήμανε ο κ. Πατεράκης.
  3. Χρηματοδότηση και Πηγές Πόρων: Η προοπτική ανάληψης του κόστους μελετών από την Περιφέρεια αποτελεί ένα εναλλακτικό σενάριο, αν και ο κ. Πατεράκης σημείωσε ότι η πολιτεία οφείλει να διευκρινίσει πότε και πώς θα διατεθούν οι απαραίτητοι πόροι. Το ζήτημα «ποιος θα πληρώσει τον λογαριασμό» για ένα τόσο μεγάλο έργο παραμένει ανοιχτό, ενώ γίνεται λόγος και για ενδεχόμενη ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση.

Πολιτικός Διάλογος και Ευθύνες

Στη συζήτηση, δεν έλειψαν οι αναφορές στην ευθύνη των κυβερνήσεων και των αρμόδιων υπουργείων που διαχρονικά έχουν εξαγγείλει την εκκίνηση του ΒΟΑΚ, ωστόσο το έργο προχωρά με ρυθμό αργό. Από το 2021, οπότε είχε ανακοινωθεί η πρόσληψη τεχνικών συμβούλων για τις μελέτες, βρισκόμαστε ήδη στο 2025 χωρίς ουσιαστική πρόοδο. Ο ίδιος ο Γιάννης Πλακιωτάκης, βουλευτής Λασιθίου και τέως υπουργός Ναυτιλίας, είχε δεσμευθεί το 2021 για επιτάχυνση των διαδικασιών, υπογραμμίζοντας την αναγκαιότητα «να φτάσει ο δρόμος ως τη Σητεία».

Ο κ. Πατεράκης, επισημαίνοντας ότι «όλοι έχουν ευθύνες», ξεκαθάρισε πως η ουσία δεν είναι να καταλογιστούν αποκλειστικά ευθύνες, αλλά να βρεθούν λύσεις και να συντονιστούν οι ενέργειες με καθορισμένους στόχους. Αντίστοιχα, και ο ρόλος του ΤΕΕ/ΤΑΚ δεν είναι να διεξαγάγει πολιτική αντιπαράθεση, αλλά να παρέχει έγκυρη τεχνογνωσία και να κινητοποιεί τις αρχές.

Η Επόμενη Μέρα: Υπόμνημα στο Υπουργείο και Συντονισμένη Πίεση

Ένα από τα βασικότερα συμπεράσματα της ημερίδας ήταν η ανάγκη για μόνιμη «εγρήγορση» και συντονισμένη πίεση προς το Υπουργείο Υποδομών και τα αρμόδια κέντρα λήψης αποφάσεων. Ο κ. Πατεράκης αποκάλυψε ότι η Νομαρχιακή Επιτροπή Λασιθίου του ΤΕΕ/ΤΑΚ θα συντάξει υπόμνημα, όπου θα καταγράφονται αναλυτικά:

  • Τα κενά που παραμένουν σε τεχνικό και διοικητικό επίπεδο.
  • Οι απαιτήσεις για συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα μελετών.
  • Το πλάνο χρηματοδότησης, ώστε να μπορέσει το έργο να προχωρήσει.

Το υπόμνημα αυτό θα συνυπογράψουν φορείς, συλλογικότητες και εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, για να φτάσει ενιαία η «φωνή της Κρήτης» στο αρμόδιο Υπουργείο. Σκοπός είναι να υπάρξει μια επίσημη δέσμευση με γραπτές απαντήσεις, ώστε να μην κυριαρχήσει ξανά το φαινόμενο των αόριστων εξαγγελιών που μένουν στα χαρτιά.

Η ισχυρή συμμετοχή θεσμικών από ολόκληρη την Κρήτη και η διαβεβαίωση ότι «δεν θα αφεθεί στην άκρη» το θέμα του ΒΟΑΚ, δημιουργούν προσδοκίες. Ο κ. Πατεράκης τόνισε χαρακτηριστικά ότι «όταν μια ομάδα είναι ενωμένη, τότε σίγουρα θα επιτύχει». Πράγματι, μόνον μέσα από συντονισμένες ενέργειες, όπου κάθε εμπλεκόμενος φορέας θα έχει ξεκάθαρο ρόλο και ευθύνες, μπορεί να προχωρήσει ουσιαστικά το μεγάλο αυτό αναπτυξιακό σχέδιο.

Σε ένα νησί όπου η τουριστική και αγροτική οικονομία βασίζονται στις ασφαλείς και σύγχρονες μεταφορές, η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ μέχρι και τη Σητεία θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή για το Λασίθι και ολόκληρη την Κρήτη. Πέραν της οικονομικής ανάπτυξης και της ενίσχυσης του τουρισμού, η ασφάλεια των μετακινήσεων αποτελεί μέγα ζητούμενο, καθώς ουκ ολίγα τροχαία δυστυχήματα συνέβησαν σε απαρχαιωμένα τμήματα του υφιστάμενου οδικού δικτύου.

Με το υπόμνημα και την ενεργοποίηση περιφέρειας, δήμων και βουλευτών, το Λασίθι αισιοδοξεί ότι θα έρθει πιο κοντά σε έναν δρόμο που για δεκαετίες του έχει στερηθεί. Η μπάλα πλέον βρίσκεται στο γήπεδο της κεντρικής διοίκησης, η οποία καλείται να δώσει χειροπιαστές απαντήσεις: πότε, πώς και με ποια κονδύλια θα ξεκινήσει η επέκταση και ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ μέχρι τη Σητεία. Η αποφασιστικότητα είναι δεδομένη· μένει να δούμε αν το πράσινο φως θα δοθεί, ώστε η θεωρία να μετουσιωθεί επιτέλους σε πράξη.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη