Το χρονικό της Τουρκικής παρενόχληση και βορείως της Κρήτης


 τα διεθνή ύδατα βορειοανατολικώς της Κρήτης πλέει τουρκική φρεγάτα (που αντικατέστησε χθες κορβέτα κλάσης «d’Estienne d’Orves») σε απόσταση που κυμαίνεται ανάμεσα σε 10 και 20 ναυτικά μίλια από τα ερευνητικά πλοία «Ievoli Relume» και «NG Worker». Τα πλοία από το περασμένο Σάββατο δραστηριοποιούνται σε περιοχές βορείως της Κρήτης, σε σημεία εντός και εκτός χωρικών υδάτων, στο πλαίσιο του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελ-λάδας – Κύπρου.

Με βάση τις δύο νέες NAVTEX 86/25 και 87/25 που εκδόθηκαν από τον σταθμό Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, τα δύο πλοία θα παραμείνουν και σήμερα στην περιοχή βορείως της Κρήτης, ενώ το πρώτο θα κινηθεί σταδιακά προς τα νοτιοδυτικά της Κάσου. Και στις δύο περιπτώσεις ένα μικρό μέρος των ερευνών διεξάγεται ελαφρώς έξω από τα χωρικά ύδατα. Τα δύο ερευνητικά πλοία συνοδεύει φρεγάτα του Π.Ν., αλλά και ένα ταχύπλοο παράκτιο περιπολικό Ρ-355 του Λιμενικού Σώματος, που έχει αναλάβει και τον ρόλο των απαντήσεων στους Τούρκους.

Η πρόκληση

Η αναβαθμισμένη πρόκληση εκ μέρους της Τουρκίας περιελάμβανε παρενόχληση δι’ ασυρμάτου, καθώς από την τουρκική κορβέτα διαμηνύθηκε προς τα δύο ερευνητικά πλοία ότι κινούνται επί περιοχής η οποία δεν έχει καθοριστεί ακόμη, ως εκ τούτου υποχρεούνται να ζητήσουν άδεια για την τέλεση ερευνών και από την τουρκική πλευρά.

Το μήνυμα της τουρκικής κορβέτας στα ερευνητικά πλοία μέσω ασυρμάτου και η απάντηση σκάφους του Λιμενικού Σώματος.

Προφανώς τα πληρώματα των δύο ερευνητικών πλοίων δεν προχώρησαν σε μια τέτοια κίνηση, συνεχίζοντας απρόσκοπτα τις δραστηριότητές τους στην περιοχή που είχε οριοθετηθεί με βάση και τις NAVTEX της Υδρογραφικής Υπηρεσίας από το περασμένο Σάββατο. Από το σκάφος του Λ.Σ. δόθηκε απάντηση προς το τουρκικό πολεμικό πλοίο, σύμφωνα με την οποία τα δύο ερευνητικά πλοία κινούνται επί ελληνικής υφαλοκρηπίδας, γι’ αυτό και στο πλαίσιο της εθνικής δικαιοδοσίας που εκ των πραγμάτων διαθέτει, εκδόθηκαν οι σχετικές οδηγίες από την Υδρογραφική Υπηρεσία.

Τον περασμένο Ιούλιο οι Τούρκοι πρακτικά ακύρωσαν τα σχέδια επέκτασης των ερευνών στα νότια της Κάσου, αλλά και στα ανατολικά και τώρα προφανώς στοχεύουν στην επέκταση του συγκεκριμένου στάτους κβο ακινησίας και στα βορειοανατολικά της Κρήτης.

Είναι προφανές, πάντως, ότι δεν είναι εύκολο μια ιδιωτική εταιρεία να συνεχίσει να επιμένει επί μακρόν πάνω σε ένα έργο το οποίο αντιμετωπίζει γραφειοκρατικές προκλήσεις, όπως είναι οι καθυστερήσεις εκ Κύπρου που έχουν περιβληθεί με ένα κάλυμμα οικονομοτεχνικών επιχειρημάτων. Ειδικά όταν αυτές συνοδεύονται και από πολιτικά και στρατιωτικά εμπόδια.

Το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης έθεσε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης στον ομόλογό του Χακάν Φιντάν. Οι αρμόδιοι τομεάρχες του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Μάντζος (Εξωτερικών) και Μιχάλης Κατρίνης (Εθνικής Αμυνας) διε-ρωτώνται για το περιεχόμενο της συνομιλίας των δύο υπουργών Εξωτερικών και τονίζουν ότι ο διάλογος Αθήνας – Αγκυρας πρέπει να συνεχιστεί, όχι όμως με αυταπάτες για τις επιδιώξεις της Αγκυρας.

Διαστρέβλωση της Διακήρυξης των Αθηνών

Η νέα εμπλοκή στα βόρεια της Κρήτης υπενθυμίζει και την κρίση του Ιουλίου 2024, όταν πρακτικά το «Ievoli Relume» διέκοψε τις έρευνες νοτίως της Κάσου. Τα περιστατικά είναι η κορυφή του παγόβουνου, δηλαδή του τρόπου με τον οποίο η Αγκυρα ερμηνεύει τη Διακήρυξη των Αθηνών ως ένα μορατόριουμ που ουσιαστικά απαγορεύει ελληνικές κινήσεις εκτός των εθνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Ουσιαστικά η Aγκυρα αξιοποιεί την αποστροφή της διακήρυξης, σύμφωνα με την οποία οι δύο πλευρές «δεσμεύονται να απέχουν από κάθε δήλωση, πρωτοβουλία ή ενέργεια που θα μπορούσε να υπονομεύσει ή να απαξιώσει το γράμμα και το πνεύμα αυτής της διακήρυξης ή να θέσει σε κίνδυνο τη διατήρηση της ειρήνης και της σταθερότητας στην περιοχή τους».

Υπενθυμίζεται ότι πέρα από τις έρευνες για τον 2-GSI, η Αγκυρα έχει αντιδράσει ηχηρά σε κάθε προσπάθεια της Αθήνας να ασκήσει δικαιώματά της στο Αιγαίο, με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα την οριοθέτηση των θαλασσίων πάρκων, η ανακοίνωση των οποίων έχει μετατεθεί ουκ ολίγες φορές. Ενα άλλο παράδειγμα είναι ο περιορισμός της χωροθέτησης των αιολικών πάρκων σε περιοχές εντός των χωρικών υδάτων (6 ναυτικά μίλια).

Η Τουρκία δεν αντιδρά μόνο στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, αλλά και στα θαλάσσια πάρκα και σε αιολικά πάρκα πέραν των 6 ναυτικών μιλίων.

Επιπλέον, στην Αγκυρα υπάρχει νευρικότητα για την επικείμενη ανακοίνωση του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού από την Ελλάδα, κάτι που αποτελεί εθνική υποχρέωση με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η επί σειρά ετών καθυστέρηση υιοθέτησης ενός εθνικού χωροταξικού σχεδίου έχει οδηγήσει στην επιβολή ουκ ολίγων προστίμων από τις Βρυξέλλες και κάτι τέτοιο δεν μπορεί, βέβαια, να συνεχίζεται επ’ άπειρον. Δεδομένου ότι σε ένα τέτοιο σχέδιο περιλαμβάνονται οι θαλάσσιες ζώνες ενός κράτους-μέλους της Ε.Ε., είναι εξαιρετικά δύσκολο να κατατεθεί κάτι που θα απέχει από τις υφιστάμενες οριοθετημένες περιοχές. Βεβαίως, ως προς τις μη οριοθετημένες περιοχές, στην πράξη θα ακολουθηθεί το μέγιστο δυνατό όριο, με τη σημείωση ότι αυτό μπορεί να αλλάξει όταν προκύψουν συμφωνίες με άλλα παράκτια κράτη.

Ολα αυτά επηρεάζουν εκ των πραγμάτων και τις συζητήσεις για το χρονοδιάγραμμα των συναντήσεων. Η επόμενη συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν δύσκολα πρόκειται να πραγματοποιηθεί πριν από τον Απρίλιο.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη