Την Παρασκευή 4 Απριλίου πραγματοποιήθηκε στις Μοίρες μια εσπερίδα με τίτλο «Σύνδεση του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι με τη Μεσαρά: Ευκαιρίες και Προοπτικές». Παρόντες, οι Δήμαρχοι Φαιστού και Γόρτυνας, πρωτεργάτες της πρωτοβουλίας, καθώς και οι ομόλογοί τους από τους Δήμους Αμαρίου, Αγίου Βασιλείου και Αρχανών-Αστερουσίων. Tα όσα διημείφθησαν όμως είναι άξια αναφοράς όχι μόνο για το περιεχόμενό τους αλλά και για το γεγονός ότι η συνάντηση δεν έλαβε υπόψιν τις απόψεις όλων των Δήμων τους οποίους αφορούν οι νέες εξελίξεις.
Δύο από τους Δήμους που αναμένεται να επηρεαστούν καθοριστικά από τη μελλοντική λειτουργία του αεροδρομίου, Βιάννος και Ιεράπετρα, απουσίαζαν. Όχι από επιλογή – αλλά γιατί δεν προσκλήθηκαν.
Παύλος Μπαριτάκης: «Δεν μπορεί να υπάρξει διασύνδεση χωρίς εμάς»
Ο Δήμαρχος Βιάννου, Παύλος Μπαριτάκης χαρακτήρισε τη συνάντηση «μεμονωμένη πρωτοβουλία» που υποτιμά το ενιαίο και στρατηγικής σημασίας χαρακτήρα του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ). «Ο δρόμος αυτός δεν αφορά μόνο τη Μεσαρά. Αφορά το σύνολο της νότιας Κρήτης – Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Λασίθι. Και βέβαια την Ιεράπετρα και τη Βιάννο. Δεν γίνεται να προχωρήσει καμία πρόταση χωρίς τη συναίνεσή μας.»
Για τον ίδιο, το μείζον πρόβλημα είναι η καθυστέρηση – μια χρόνια αναμονή χωρίς απτά αποτελέσματα: «Το Υπουργείο έχει παγώσει τις μελέτες λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Κι όσο οι καιροί περνούν, το αεροδρόμιο πλησιάζει στην ολοκλήρωση χωρίς να υπάρχει καν σχεδιασμένη διασύνδεση με το Νότο.»
Ειδικά για τη Βιάννο, ο Μπαριτάκης ανέδειξε την ανάγκη ολοκλήρωσης του οδικού άξονα από Αρκαλοχώρι προς Μάρθα, και από εκεί Βιάννο–Μύρτος–Ιεράπετρα. «Οι μελέτες υπάρχουν, σε κάποια σημεία είναι ώριμες. Υπάρχει χρονοδιάγραμμα, υπάρχει ακόμη και κτηματολόγιο. Το μόνο που λείπει είναι η πολιτική βούληση και τα χρήματα», είπε με νόημα.
Πέρα όμως από τις υποδομές, η απουσία πρόσκλησης προς τη Βιάννο και την Ιεράπετρα αφήνει πολιτικό αποτύπωμα. «Όταν μιλάμε για το μέλλον της Νότιας Κρήτης, δεν μπορείς να αγνοείς δύο Δήμους που βλέπουν ήδη τουριστικές επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων να αναπτύσσονται. Η Ψαρή Φοράδα, η Άρβη, ο Κερατόκαμπος μετατρέπονται σε νέους επενδυτικούς προορισμούς – και αυτοί οι τόποι θα εξαρτηθούν από τη σύνδεσή τους με το νέο αεροδρόμιο.»
Βασίλης Κεγκέρογλου: «Το αεροδρόμιο δεν μπορεί να έχει την πλάτη του στον Νότο»
Ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας και πρώην Υπουργός, Βασίλης Κεγκέρογλου, συμμετείχε στην εσπερίδα – ωστόσο έσπευσε να διαχωρίσει τη θέση του. Αν και παρών, υπογράμμισε πως οι Δήμοι Ιεράπετρας και Βιάννου όφειλαν να έχουν προσκληθεί. «Δεν μπορεί να γίνεται μια συζήτηση μόνο για το δυτικό σκέλος του ΝΟΑΚ, όταν η ανάπτυξη του Νότου κρέμεται από τις ίδιες υποδομές. Το αεροδρόμιο είναι τεράστιο έργο, δεν μπορεί να λειτουργεί σαν εσωτερικός κόμβος του ΒΟΑΚ. Θα είναι έγκλημα αν μείνει με την πλάτη γυρισμένη στον Νότο.»
Ο ίδιος υπενθύμισε ότι η σύμβαση παραχώρησης καλύπτει μέχρι τον κόμβο του Αρκαλοχωρίου – από εκεί και πέρα η ευθύνη είναι του κράτους. Οι διασυνδέσεις προς την Ιεράπετρα και το νότιο Ρέθυμνο, όπως τόνισε, «είναι έργα εθνικής εμβέλειας που απαιτούν νέο σχεδιασμό και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία».
Ο κ. Κεγκέρογλου ήταν σαφής: δύο κομβικά τμήματα –Αρκαλοχώρι–Καστελλιανά και Αρκαλοχώρι–Μάρθα–Βιάννος–Ιεράπετρα– θα μπορούσαν να ενταχθούν άμεσα σε συμπληρωματικές συμβάσεις. Αλλιώς, το έργο θα παραδοθεί χωρίς να εξυπηρετεί τις ανατολικές και νότιες περιοχές του νησιού, τις περιοχές δηλαδή που έχουν τα μεγαλύτερα περιθώρια μελλοντικής ανάπτυξης.
Ο Νότιος Άξονας, αν και λιγότερο φανταχτερός, είναι ζωτικής σημασίας. Δεν συνδέει μόνο δήμους, αλλά ανθρώπους, επενδυτικά σχέδια, γεωργικές ζώνες και τουριστικούς προορισμούς. Οι Δήμοι Ιεράπετρας και Βιάννου δεν ζητούν χάρη – απαιτούν στρατηγική ισοτιμία.
Δημοσίευση σχολίου