Top News

Μ. Μενεγάκης στο ΡΛ: H επαναφορά της διπλής κυκλοφορίας στον παραλιακό είναι «μονόδρομος» για τον Άγιο Νικόλαο


Σε μια συνέντευξη στο Ράδιο Λασίθι, εστιασμένη στην «αλλαγή στρατηγικής» για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου και την κατασκευή νέας πλατείας, ο Δήμαρχος Αγίου Νικολάου, Μανώλης Μενεγάκης, ξεδίπλωσε το στρατηγικό σχέδιο της νέας δημοτικής αρχής.

Πρόκειται για ένα σχέδιο που σηματοδοτεί μια ριζική αλλαγή πλεύσης σε σχέση με τον προηγούμενο σχεδιασμό και θέτει στο επίκεντρο δύο εμβληματικές παρεμβάσεις: την επαναφορά της διπλής κυκλοφορίας στο παραλιακό μέτωπο και τη μετατροπή της κεντρικής πλατείας σε έναν πραγματικό χώρο συνάντησης πολιτών.

Υπερασπιζόμενος τις επιλογές του απέναντι στην έντονη κριτική, ο κ. Μενεγάκης μίλησε για αποφάσεις που βασίζονται στον ρεαλισμό, την ανάγκη αντιμετώπισης αντικειμενικών προβλημάτων και τη διασφάλιση ευρωπαϊκών κονδυλίων, σκιαγραφώντας παράλληλα ένα μακρόπνοο όραμα για έναν Άγιο Νικόλαο που δεν θα είναι απλώς ένας εποχιακός τουριστικός προορισμός, αλλά μια πόλη «που αξίζει να ζεις όλο τον χρόνο», έτοιμη να υποδεχθεί τις προκλήσεις των επόμενων δεκαετιών.

Η «Μεγάλη Επιστροφή» στο Παραλιακό Μέτωπο

Κεντρικό σημείο της συζήτησης αποτέλεσε η απόφαση για την ανατροπή της μονοδρόμησης στην παραλιακή οδό Ακτή Στυλ. Κουνδούρου, ένα μέτρο που εφαρμόστηκε τα τελευταία πέντε χρόνια. Ο Δήμαρχος ήταν κατηγορηματικός, χαρακτηρίζοντας την εμπειρία της μονοδρόμησης ως αποτυχημένη και ένα πείραμα που δεν λειτούργησε στην πράξη. Σύμφωνα με τον κ. Μενεγάκη η επαναφορά της διπλής κυκλοφορίας εδράζεται αρχικά στην παντελή έλλειψη εναλλακτικών οδών και διεξόδων από και προς τον αστικό ιστό αλλά και τον κρίσιμο λειτουργικό ρόλο του δρόμου ως της κύριας αρτηρίας εξυπηρέτησης του λιμανιού.

«Αν είχαμε εναλλακτικές επιλογές, θα ήθελα και εγώ την πλήρη πεζοδρόμηση του παραλιακού μετώπου»  τόνισε ο κ. Μενεγάκης, υπογραμμίζοντας ωστόσο πως ο ρεαλισμός και η ευθύνη της διακυβέρνησης επιβάλλουν διαφορετικές, εφικτές λύσεις. Εξήγησε πως η ιδιαίτερη μορφολογία της πόλης, χτισμένη αμφιθεατρικά σε πέντε λόφους, μπορεί να προσδίδει γραφικότητα, αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί μια αντικειμενική «στενότητα στον δημόσιο χώρο». Αυτή η στενότητα, όπως είπε, δεν επιτρέπει την πολυτέλεια εναλλακτικών διαδρομών, σε αντίθεση με άλλες πόλεις όπως το Ρέθυμνο, όπου ένας παράλληλος δρόμος σχεδόν ισάξιας σημασίας επιτρέπει ευελιξία στις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Παράλληλα, υπογράμμισε με έμφαση πως ο παραλιακός δρόμος δεν είναι ένας απλός δρόμος θέασης, αλλά ανήκει στη χερσαία ζώνη λιμένος και εξυπηρετεί ένα λιμάνι πλήρως λειτουργικό και αναπτυσσόμενο, που δέχεται κρουαζιερόπλοια, ημερόπλοια για τη Σπιναλόγκα, αλιευτικά και ιδιωτικά σκάφη. «Εφόσον υπάρχει το λιμάνι και δεν υπήρξε τρόπος να μεταφερθεί σε άλλο σημείο (όπως είχε προταθεί παλαιότερα), ο βασικός δρόμος εξυπηρέτησής του είναι αυτός, δεν μπορούμε να κάνουμε πως δεν το βλέπουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά, καθιστώντας σαφές ότι η λειτουργία του λιμανιού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την προσβασιμότητα του συγκεκριμένου άξονα.

Η πρόταση της δημοτικής αρχής δεν αφορά μια «επιστροφή στο παρελθόν», σύμφωνα με τον κ. Μενεγάκη, αλλά μια σύγχρονη και αναβαθμισμένη εκδοχή της διπλής κυκλοφορίας. Ο σχεδιασμός προβλέπει κυκλοφορία χαμηλής ταχύτητας, αισθητική αναβάθμιση με νέα, βιοκλιματικά υλικά όπως κυβόλιθους που θα αντικαταστήσουν την άσφαλτο, βελτίωση του πρασίνου και του φωτισμού, καθώς και έξυπνες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, όπως περιορισμούς στη διέλευση βαρέων οχημάτων σε ένα από τα δύο ρεύματα για την αποφυγή συμφορήσεων και μποτιλιαρίσματος.

Μια Πλατεία για τους Πολίτες

Εξίσου σημαντική και είναι η παρέμβαση στην καρδιά της πόλης, τη λεγόμενη πλατεία Ελευθερίου Βενιζέλου. Ο κ. Μενεγάκης την περιέγραψε στη σημερινή της μορφή όχι ως πλατεία, ως «έναν κυκλικό κόμβο διέλευσης οχημάτων». Το νέο σχέδιο προβλέπει τη μόνιμη πεζοδρόμηση του μεγαλύτερου τμήματός της, με στόχο να τη μετατρέψει σε έναν ζωντανό τόπο συνάντησης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

«Ο βασικός στόχος είναι να συναντιόμαστε ξανά στην πλατεία του Αγίου Νικολάου», δήλωσε ο Δήμαρχος, συμπυκνώνοντας τη φιλοσοφία του έργου σε μία φράση. Η ανάπλαση θα δημιουργήσει έναν ελεύθερο, ανοιχτό δημόσιο χώρο, φιλικό προς τους πεζούς, τα παιδιά που θα μπορούν να παίζουν με ασφάλεια, τους ηλικιωμένους και τα άτομα με κινητικά προβλήματα. Θα διατηρηθεί μόνο μια όδευση οχημάτων ήπιας κυκλοφορίας στη μία πλευρά, χωρίς άσφαλτο και θέσεις στάθμευσης, αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση της φορτοεκφόρτωσης των καταστημάτων. Η παρέμβαση αυτή, όπως διευκρίνισε απαντώντας σε σχετική ερώτηση, δεν στοχεύει στην κατάργηση ή τον ανταγωνισμό άλλων σημείων συνάντησης, όπως η εμβληματική λίμνη, αλλά στην προσθήκη και την αύξηση των διαθέσιμων δημόσιων χώρων στην πόλη, δημιουργώντας ένα νέο κέντρο αναφοράς με διαφορετικά χαρακτηριστικά, πιο αστικά και εμπορικά.

Η Στρατηγική πίσω από την Αλλαγή Πορείας

Απαντώντας στην έντονη κριτική για την ανατροπή του σχεδιασμού της προηγούμενης δημοτικής αρχής και τον κίνδυνο απώλειας κονδυλίων , ο κ. Μενεγάκης αντέτεινε πως η αλλαγή στρατηγικής δεν ήταν απλώς μια πολιτική επιλογή, αλλά μια απόφαση επιβεβλημένη από αντικειμενικούς και πιεστικούς λόγους. Εξήγησε πως τα έργα που είχαν ενταχθεί για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου απαιτούσαν, λόγω της θέσης τους εντός της χερσαίας ζώνης λιμένος, «πάρα πολύ χρονοβόρες» αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις από κεντρικές υπηρεσίες και υπουργεία. Αυτή η γραφειοκρατική πολυπλοκότητα, σε συνδυασμό με τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα του προγράμματος (ολοκλήρωση δημοπράτησης το 2027 και ολοκλήρωση έργου το 2029), δημιουργούσε, όπως είπε, «ένα μεγάλο και ορατό κίνδυνο απώλειας των κονδυλίων».

Για τον λόγο αυτό, και με αίσθημα ευθύνης, η δημοτική αρχή αποφάσισε να ανακατευθύνει τα κονδύλια αυτά σε ένα «εξίσου σημαντικό έργο», την ανάπλαση του κέντρου της πόλης. Το έργο αυτό περιλαμβάνει την πεζοδρόμηση της πλατείας, αλλά και την αναβάθμιση περιμετρικών δρόμων και περιοχών όπως τα «Αράπικα», η οδός Κωνσταντίνου Παλαιολόγου και οι κλίμακες που οδηγούν στην παραλία, έργα των οποίων η ωρίμανση και υλοποίηση είναι απολύτως εφικτή εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών. «Η τροποποίηση μιας στρατηγικής είναι μία ευελιξία για να μπορέσει να γίνει ένα εξίσου σημαντικό έργο και να μην χαθούν οι πόροι για την πόλη μας», σημείωσε.

Ο Σχεδιασμός για το Μέλλον: Διαπλάτυνση και Ανάπτυξη

Κοιτώντας πέρα από το παρόν, ο Δήμαρχος αποκάλυψε και πιο μακρόπνοα σχέδια που δείχνουν έναν ολιστικό σχεδιασμό. Για το παραλιακό μέτωπο, η ανάπτυξη προβλέπεται σε τρεις διακριτές φάσεις: Πρώτη φάση, η άμεση εφαρμογή της διπλής κυκλοφορίας με τις απαραίτητες βελτιώσεις. Δεύτερη φάση, μια εκτεταμένη συντήρηση και επισκευή που θα αλλάξει την εικόνα του παραλιακού, με νέα πεζοδρόμια, νέο φωτισμό, παρτέρια και εσοχές για στάθμευση. Τρίτη φάση, και πιο φιλόδοξη, μετά την έγκριση του Master Plan του λιμένα, θα είναι η διαπλάτυνση του δρόμου προς τη θάλασσα στα πιο στενά του σημεία. Για να καταστήσει το σχέδιο αυτό απτό, υπενθύμισε ότι αντίστοιχο έργο διαπλάτυνσης είχε γίνει με απόλυτη επιτυχία και υψηλή αισθητική (με επένδυση πέτρας και καμάρες) τη δεκαετία του ’70, αποδεικνύοντας ότι είναι τεχνικά εφικτό και μπορεί να γίνει με σεβασμό στο τοπίο.

Το ευρύτερο όραμα, όπως το περιέγραψε, είναι ο Άγιος Νικόλαος να υπερβεί το μοντέλο του εποχιακού τουρισμού και να εξελιχθεί σε έναν δυναμικό δήμο που προσελκύει νέες οικογένειες και βιώσιμες επενδύσεις, προσφέροντας υψηλή ποιότητα ζωής καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Αυτό, σύμφωνα με τον ίδιο, προϋποθέτει τολμηρές επεκτάσεις του σχεδίου πόλεως για τη δημιουργία νέων οικιστικών ευκαιριών και την αποφυγή της άναρχης δόμησης, καθώς και την οργανωμένη ανάπτυξη των πολυάριθμων παραλιακών οικισμών του Δήμου. Οι τρέχουσες παρεμβάσεις, κατέληξε, δεν είναι αποσπασματικές, αλλά αποτελούν τα θεμέλια πάνω στα οποία θα χτιστεί η πόλη των επόμενων δεκαετιών, μια πόλη έτοιμη να αξιοποιήσει τις ιστορικές ευκαιρίες που δημιουργούν τα νέα μεγάλα έργα υποδομής της Κρήτης, όπως ο ΒΟΑΚ και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη
Energi News: Το site που ανήκει στον πολίτη