Μια απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, που προβλέπει την καταβολή αποζημίωσης ύψους 21 εκατομμυρίων ευρώ στον ανάδοχο του τμήματος «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, έχει πυροδοτήσει έντονη πολιτική αντιπαράθεση στο Λασίθι. Η αποζημίωση αφορά «θετικές ζημίες», δηλαδή καλύπτει το κόστος που προέκυψε για την κατασκευαστική εταιρεία εξαιτίας σημαντικών καθυστερήσεων που αποδίδονται σε υπαιτιότητα του Δημοσίου.
Το ποσό αυτό δεν αντιστοιχεί σε εργασίες που εκτελέστηκαν, αλλά σε «σταλίες», καλύπτοντας την παραμονή του εξοπλισμού και του προσωπικού σε αδράνεια. Αιτίες για αυτή την πολυετή καθυστέρηση, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης, είναι προβλήματα που δεν επιλύθηκαν εγκαίρως, όπως η μη έγκαιρη παράδοση των απαλλοτριωμένων εκτάσεων, οι καθυστερήσεις στη μετατόπιση δικτύων κοινής ωφέλειας, παρεμβάσεις των αρχαιολογικών υπηρεσιών και διάφορα μελετητικά και αδειοδοτικά ζητήματα.
Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε την άμεση και οργισμένη αντίδραση των τοπικών οργανώσεων του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ στο Λασίθι. Με σκληρές ανακοινώσεις, τα δύο κόμματα κάνουν λόγο για «σκάνδαλο» και «ανικανότητα» της κυβέρνησης, κατηγορώντας την για προχειρότητα στον σχεδιασμό και για επικοινωνιακές «φιέστες» χωρίς ουσιαστική προετοιμασία των έργων. Αμφότερες οι πλευρές θέτουν κρίσιμα ερωτήματα για την απόδοση ευθυνών και εκφράζουν την ανησυχία τους για το εάν παρόμοιες αποζημιώσεις ελλοχεύουν και σε άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ, επιβαρύνοντας τελικά τον Έλληνα φορολογούμενο.
Ακολουθούν οι αυτούσιες ανακοινώσεις των δύο κομμάτων.
Η ανακοίνωση της Νομαρχιακής Επιτροπής ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής Λασιθίου
Θέμα: 21 εκατ. € σε «αδικαιολόγητες» αποζημιώσεις για τον ΒΟΑΚ — Ποιος πληρώνει το λάθος;
Με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών, το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει 21 εκατομμύρια ευρώ στον ανάδοχο του έργου ΒΟΑΚ, τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, λόγω «θετικών ζημιών» που προκλήθηκαν από τις καθυστερήσεις του ίδιου του Δημοσίου.
Πρόκειται για χρήματα που δεν αφορούν εκτελεσμένα έργα, αλλά για αποζημίωση εξαιτίας της αδράνειας. Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει όσα καταγγέλλουμε εδώ και καιρό: H κυβέρνηση προχωρά σε φιέστες και υπογραφές, χωρίς να έχει εξασφαλίσει τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις υλοποίησης (απαλλοτριώσεις, μελέτες, δίκτυα ΟΚΩ κ.λπ.), αφήνοντας το έργο να «κάθεται» και σήμερα να πληρώνουμε το τίμημα.
Τα πραγματικά δεδομένα:
Η σύμβαση υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο 2022 με προϋπολογισμό 169 εκ. € και χρόνο ολοκλήρωσης 36 μήνες. Ο ανάδοχος ζήτησε αρχικά αποζημίωση 31 εκ. €, τελικά εγκρίθηκαν 21 εκ. €. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος: το ποσό αυτό αντιστοιχεί περίπου στο μισό κόστος του έργου Γέφυρα Φρουζή – Παχιά Άμμος.
Οι καθυστερήσεις προκλήθηκαν από:
• μη έγκαιρη παράδοση απαλλοτριωμένων εκτάσεων
• καθυστερήσεις σε μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφελείας
παρεμβάσεις αρχαιολογικών αρχών
• προβλήματα σε μελετητικά στάδια και αδειοδοτήσεις
Κρίσιμα ερωτήματα:
- Ποιοι ευθύνονται για τις καθυστερήσεις που οδήγησαν στην τεράστια αποζημίωση;
- Υπάρχουν και άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ που κινδυνεύουν με αντίστοιχες αποζημιώσεις;
- Τι μέτρα θα ληφθούν για να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία από «σταλίες»;
- Πότε, επιτέλους, θα δούμε πραγματική πρόοδο και όχι μόνο προεκλογικές φιέστες;
Δεν ξεχνάμε: πριν από 3 χρόνια η κυβέρνηση παρουσίασε ως «έναρξη έργου» ένα εργοτάξιο–φάντασμα που έμεινε αδρανές για μεγάλο διάστημα. Τώρα, ο λογαριασμός αυτής της προχειρότητας ανέρχεται σε 21 εκατομμύρια ευρώ και τον πληρώνουν οι πολίτες.
Καλούμε την κυβέρνηση:
- Να παρουσιάσει πλήρη και διαφανή στοιχεία για το πώς προέκυψαν οι ζημιές.
- Να αποδώσει ευθύνες — πολιτικές και ποινικές — όπου υπάρχουν.
- Να εξασφαλίσει ότι τα υπόλοιπα τμήματα του ΒΟΑΚ στο Λασίθι θα προχωρήσουν άμεσα και με σχέδιο.
- Να σταματήσει την «κοροϊδία υποδομών» στην Κρήτη.
Η Κρήτη δεν αντέχει άλλες υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Έχει ανάγκη από ασφαλείς οδικούς άξονες, έργα με συνέπεια και υπευθυνότητα. Και πάνω απ’ όλα: να πάψει να πληρώνει τα λάθη της κυβέρνησης.
Η ανακοίνωση της Νομαρχιακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. Λασιθίου
«Σκανδαλώδης αποζημίωση 21 εκατ. € στον ανάδοχο του ΒΟΑΚ Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος λόγω καθυστερήσεων του Δημοσίου»
Σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών που αναρτήθηκε στο «Διαύγεια» στις 24/09/2025 (ΑΔΑ: Ψ8Ε7465ΧΘΞ-9Δ1), αποδεικνύεται η παντελής ανικανότητα και αδιαφορία της κυβέρνησης της ΝΔ ως προς την υλοποίηση του έργου «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος».
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», το Υπουργείο Υποδομών δεσμεύει το εξωφρενικό ποσό των 21.000.000 ευρώ για την αποζημίωση του αναδόχου λόγω «θετικών ζημιών» – δηλαδή λόγω καθυστερήσεων από υπαιτιότητα του Δημοσίου! Πρόκειται ουσιαστικά για σταλίες, δηλαδή για πληρωμές που καταβάλλει το ελληνικό Δημόσιο στον εργολάβο, όχι για εργασίες που εκτελέστηκαν, αλλά για το γεγονός ότι το έργο δεν προχωράει με ευθύνη του Δημοσίου.
Οφείλουμε να θυμίσουμε ότι στα λίγα χρόνια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ διανύθηκε απόσταση 30 και πλέον χρόνων. Παραλαμβάνοντας το έργο ήδη στη δεύτερη φάση διαγωνιστικής διαδικασίας, από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η κυβέρνηση της ΝΔ δεν προχώρησε ούτε ένα βήμα. Έξι ολόκληρα χρόνια αδράνησε. Τελικά έρχεται να εφαρμόσει ακριβώς το σχέδιο που βρήκε και κατηγορούσε ως «πρόχειρο γονατογράφημα», με μόνη διαφορά τον διπλασιασμό του κόστους και την επιβολή διοδίων, πριν καν ολοκληρωθεί το έργο!
Το έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, που η Νέα Δημοκρατία παρουσίαζε ως «έργο-προτεραιότητα» και «σημαία» για την Κρήτη, όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο. Αντί να προχωρήσει η υλοποίηση, η κυβέρνηση:
• Καθυστέρησε τραγικά τις απαλλοτριώσεις και τις μελέτες,
• Δεν διασφάλισε τις απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις και εγκρίσεις εγκαίρως,
• Άφησε τον ανάδοχο σε αναμονή, οδηγώντας σε δημιουργία τεράστιων οικονομικών απαιτήσεων.
Σήμερα, οι φορολογούμενοι πολίτες καλούνται να πληρώσουν 21.000.000 ευρώ επειδή η κυβέρνηση δεν έκανε τη δουλειά της, αφήνοντας το έργο να βαλτώνει. Ως ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. με συνεχείς παρεμβάσεις μας στην Βουλή και στα αρμόδια όργανα, είχαμε έγκαιρα προειδοποιήσει για τον τεράστιο κίνδυνο των σταλιών και της οικονομικής αιμορραγίας που θα προέκυπτε από την κυβερνητική αδιαφορία. Δυστυχώς, η κυβέρνηση αδιαφόρησε, και σήμερα αποκαλύπτεται η σκληρή πραγματικότητα: Πληρώνουμε εκατομμύρια όχι για την πρόοδο του ΒΟΑΚ, αλλά για τις καθυστερήσεις και τις αποτυχίες του Υπουργείου Υποδομών.
Ας μας απαντήσουν οι κύριοι της κυβέρνησης:
- Ποιοι είναι οι υπεύθυνοι για τις καθυστερήσεις που οδήγησαν σε αυτήν την αποζημίωση – μαμούθ;
- Υπάρχουν κι άλλες αντίστοιχες αποζημιώσεις σε άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ;
- Ποια μέτρα θα ληφθούν ώστε να προστατευθούν τα δημόσια χρήματα και να σταματήσει η αιμορραγία των σταλιών;
Το Λασίθι δεν αντέχει άλλο κοροϊδία!
Οι Κρητικοί έχουν ακούσει αμέτρητες εξαγγελίες, φιέστες και υποσχέσεις για τον ΒΟΑΚ. Η αλήθεια είναι μία: Η κυβέρνηση της ΝΔ αποδεικνύεται ανίκανη να υλοποιήσει το έργο. Αντί να βλέπουμε την ολοκλήρωση του έργου, βλέπουμε αποζημιώσεις εκατομμυρίων που πληρώνονται για να καλύψουν τα λάθη, τις παραλείψεις και την ανευθυνότητα της κυβέρνησης.
Ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, θα αναδείξουμε το σκάνδαλο αυτό σε όλα τα επίπεδα, θα φέρουμε το θέμα στη Βουλή και θα απαιτήσουμε να αποδοθούν ευθύνες και να υπάρξει πλήρης διαφάνεια. Η Κρήτη δικαιούται έναν σύγχρονο, ασφαλή ΒΟΑΚ, όχι μια κυβέρνηση που πληρώνει εκατομμύρια για να καλύπτει τις δικές της αποτυχίες.
Δημοσίευση σχολίου