Top News

Μ. Μιχελαράκης: Μέτριο καλοκαίρι, δύσκολος χειμώνας και μια Ιεράπετρα «βαλτωμένη»


 Μια εφ’ όλης της ύλης, διεισδυτική και συχνά αιχμηρή τοποθέτηση για την κατάσταση της τοπικής οικονομίας, τις παθογένειες της αγοράς και τα χρόνια προβλήματα που ταλανίζουν την Ιεράπετρα, έκανε σήμερα, μιλώντας στο Ράδιο Λασίθι, ο Μάνος Μιχελαράκης. Με τον διπλό του πλέον ρόλο, ως πρόεδρος του Σωματείου Καφέ-Εστίασης και νεοεκλεγείς Γενικός Γραμματέας της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Λασιθίου (Ο.Ε.Β.Ε.Ν.Λ.), ο κ. Μιχελαράκης σκιαγράφησε μια εικόνα με μελανά χρώματα, κάνοντας λόγο για μια «μέτρια» τουριστική σεζόν, έναν επαπειλούμενο χειμώνα και μια πόλη που βιώνει μια βαθιά αίσθηση υποβάθμισης και εγκατάλειψης.

Η Ακρίβεια «Έκαψε» τη Μέτρια Σεζόν

Αποτιμώντας την τουριστική περίοδο που βαίνει προς το τέλος της, ο κ. Μιχελαράκης τη χαρακτήρισε χωρίς περιστροφές «μέτρια». Αν και οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες και η πυρκαγιά του Ιουλίου έπαιξαν τον ρόλο τους, ο κυρίαρχος παράγοντας που πίεσε την αγορά ήταν η ακρίβεια και η επακόλουθη συρρίκνωση της καταναλωτικής δύναμης.

«Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στην κατανάλωση. Τα πάντα είναι ακριβά. Και η εστίαση έχει γίνει πολύ ακριβή. Το παραδεχόμαστε», δήλωσε χαρακτηριστικά, συνδέοντας την κατάσταση με την απουσία κυβερνητικών μέτρων ελάφρυνσης για επιχειρήσεις και καταναλωτές. Επέκρινε τον υψηλό ΦΠΑ, που παραμένει από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, και την στρέβλωση που δημιουργεί, ευνοώντας τις αλυσίδες take-away έναντι των παραδοσιακών επιχειρήσεων με καθιστικό.

Η μειωμένη διάθεση για κατανάλωση, όπως εξήγησε, δεν αφορούσε μόνο τους ντόπιους αλλά και τους τουρίστες. «Βλέπουμε ότι οι τουρίστες, ενώ τα ξενοδοχεία ήταν γεμάτα, είχαν πληρώσει ακριβά πακέτα. Από εκεί και πέρα δεν βγαίνανε καθόλου», σημείωσε, περιγράφοντας την τάση των επισκεπτών να περιορίζονται στις all-inclusive παροχές των ξενοδοχείων τους.

Τα χρέη και οι επιπτώσεις του δημογραφικού στην Εστίαση

Κοιτώντας προς το μέλλον, η πρόβλεψή του ήταν δυσοίωνη, προειδοποιώντας για έναν πολύ δύσκολο χειμώνα. Όπως ανέφερε, η αντίδραση της αγοράς στην κρίση δεν είναι τα «λουκέτα», αλλά η συσσώρευση οφειλών. «Στην Ελλάδα δεν κλείνουν τόσο εύκολα οι επιχειρήσεις, όσο εύκολα ανοίγουν, αλλά δημιουργούνται χρέη», τόνισε, περιγράφοντας έναν φαύλο κύκλο απλήρωτων ασφαλιστικών εισφορών, ενοικίων και υποχρεώσεων που απειλεί τη βιωσιμότητα της μικρομεσαίας τάξης.

Ταυτόχρονα, ανέδειξε ένα βαθύτερο, δομικό πρόβλημα που αποτελεί ωρολογιακή βόμβα για τον κλάδο: την έλλειψη προσωπικού, την οποία απέδωσε ευθέως στην υπογεννητικότητα. «Δεν υπάρχουν εργατικά χέρια. Η εστίαση παίρνει κυρίως νεαρό κόσμο, από 17 έως 28 χρονών. Αυτός ο κόσμος είναι συνεχώς μειούμενος», προειδοποίησε, εκτιμώντας πως το φαινόμενο θα ενταθεί δραματικά τα επόμενα χρόνια.

Αίσθηση εγκατάλειψης της Ιεράπετρας

Ιδιαίτερα αιχμηρός ήταν ο κ. Μιχελαράκης για τα ζητήματα υποδομών και την αντιμετώπιση της Ιεράπετρας, εκφράζοντας μια διάχυτη αίσθηση παραμέλησης. Το έργο-φάντασμα της ανάπλασης του παραλιακού μετώπου παραμένει βαλτωμένο, χωρίς κανένα συγκεκριμένο πλάνο, με τον αρχικό προϋπολογισμό να έχει εκτοξευθεί λόγω των καθυστερήσεων.

«Πώς θα έρθει κάποιος τουρίστας ή κάποιος να επενδύσει τα χρήματά του στην Ιεράπετρα, όταν δεν λειτουργεί τίποτα;» διερωτήθηκε, απαριθμώντας την έλλειψη οδικών αξόνων, τις ανεπαρκείς λιμενικές υποδομές και την ανύπαρκτη αστική συγκοινωνία. Η πικρία του κορυφώθηκε όταν αντιπαρέβαλε την κατάσταση της Ιεράπετρας με την είδηση για τη δημιουργία δεύτερης μαρίνας στην Ελούντα που σχεδιάζεται αυτό το διάστημα. «Καταλαβαίνετε πόσο υποτιμημένα νιώθει κάποιος από την Ιεράπετρα… Κι εμείς δεν έχουμε να βάλουμε χώρο για μια βάρκα ή ένα τρίτο ιστιοπλοϊκό», σχολίασε.

Το Εισιτήριο των 15€ και οι Δράσεις για το Μέλλον

Σχετικά με τις αντιδράσεις για την είσοδο των 15 ευρώ στην επερχόμενη Ημέρα Τουρισμού, ο κ. Μιχελαράκης διευκρίνισε ότι το ποσό που όρισε η Ένωση Ξενοδόχων δεν στοχεύει στο κέρδος, αλλά θα καλύψει αποκλειστικά το κόστος της εστίασης (φαγητά, ποτά, αναλώσιμα) που θα παρέχεται στους παρευρισκόμενους, καθώς η χρηματοδότηση της Περιφέρειας (9.000 ευρώ) καλύπτει τη συναυλία και τον τεχνικό εξοπλισμό.

Κλείνοντας, ωστόσο, με μια αισιόδοξη νότα, ανακοίνωσε την πρόθεση του Επιμελητηρίου Λασιθίου να διοργανώσει τον χειμώνα δωρεάν σεμινάρια για τους επαγγελματίες, με αντικείμενα την κοστολόγηση και την τεχνητή νοημοσύνη, μια κίνηση που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των τοπικών επιχειρήσεων.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη
Energi News: Το site που ανήκει στον πολίτη