Top News

Σ. Δελημπαλταδάκη: Συμβουλές για την προσαρμογή των παιδιών στο σχολείο μετά το καλοκαίρι



Λίγες εβδομάδες μετά την έναρξη των σχολείων, το καλοκαίρι στις περισσότερες περιοχές της χώρας μας, ακόμη παρατείνεται. Μόνο που για τα παιδιά, το σχολικό κουδούνι κάθε πρωί απαιτεί απότομες και μεγάλες αλλαγές στην καθημερινή τους ρουτίνα, καθώς και οι εξωσχολικές δραστηριότητες και τα μαθήματα γεμίζουν τα περισσότερα απογεύματά τους.

Από τον άπλετο ελεύθερο χρόνο κατά τις θερινές σχολικές διακοπές, τα παιδιά περνούν ξαφνικά σε πολύ απαιτητικούς εκπαιδευτικούς ρυθμούς καθημερινά, κάτι που δυσκολεύει ιδιαίτερα την προσαρμογή μικρών και μεγάλων, με αποτέλεσμα οι συγκρούσεις στο σπίτι να είναι πολύ συχνές αυτή την περίοδο.

Από τις μεγαλύτερες δυσκολίες των παιδιών κατά την έναρξη των σχολείων αποτελεί η ώρα του βραδινού ύπνου. Για να μπορούν το πρωί να ξυπνήσουν εύκολα, με καλή διάθεση κι εναργή εγκέφαλο, χρειάζονται επαρκή, νυχτερινό και ποιοτικό ύπνο.

Ο ύπνος αποτελεί την «τροφή» του εγκεφάλου καθώς αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ψυχοσωματική μας υγεία, το ανοσοποιητικό και καρδιαγγειακό σύστημα, τον μεταβολισμό, αλλά και την απόδοση των ανώτερων εγκεφαλικών λειτουργιών (αντίληψη, μνήμη, συγκέντρωση, μάθηση, συναισθηματική αντίδραση, κτλ). Ο ελλιπής ύπνος επηρεάζει δραματικά και το θυμικό, με αποτέλεσμα τα παιδιά που δεν κοιμούνται επαρκώς ή δεν έχουν ποιοτικό ύπνο, να παρουσιάζουν ευερεθιστότητα, κατατονία, ευμετάβλητη διάθεση, ψυχολογικές ή και ψυχιατρικές διαταραχές, καθώς επίσης αυξάνεται σημαντικά και η πιθανότητα των ατυχημάτων, λόγω των μειωμένων αντανακλαστικών.

Είναι καθοριστικής σημασίας, λοιπόν, η καθημερινή ρουτίνα του ύπνου να καθιερωθεί σε σταθερή ώρα, ανάλογα με την ηλικία του κάθε παιδιού. Ένας εύκολος τρόπος προσαρμογής είναι να κοιμάται το παιδί κάθε βράδυ δέκα λεπτά νωρίτερα, ώσπου να συνηθίσει να κοιμάται την κατάλληλη ώρα.

Μεγάλη αλλαγή απαιτείται, επίσης και στην ενασχόληση του παιδιού με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τις οθόνες γενικότερα. Βάση και των νεότερων ερευνών, οι γνωστικές λειτουργίες, η σωματική και ψυχική ανάπτυξη καθώς και η υγεία των παιδιών, επιβαρύνονται αρνητικά από την έκθεσή τους σε οθόνες και ηλεκτρονικά παιχνίδια, τόσο λόγω του παρατεταμένου χρόνου χρήσης – ανάλογα πάντα με την ηλικία, όσο λόγω και του περιεχομένου όσων παρακολουθούν ή παίζουν. Αυτό που προτείνεται είναι να συζητηθεί με τα παιδιά η νέα καθημερινή ρουτίνα που απαιτεί η σχολική πραγματικότητα και να καθοριστούν μέρες και ώρες για τις οθόνες, ιδανικά το Σαββατοκύριακο, ή καθημερινά στα χρονικά πλαίσια που ορίζουν οι ειδικοί και όχι μία ώρα πριν τον ύπνο. Η σταθερότητα στην τήρηση αυτού του προγράμματος θα βοηθήσει τα παιδιά να το αποδεχτούν και να μην ξεσπούν άσχημα στους γονείς τους. Μην ξεχνάμε πόσο εθιστική γίνεται η ενασχόληση με τις οθόνες για όλους μας, μικρούς και μεγάλους. Χρειάζονται τα παιδιά την βοήθειά μας με το δικό μας προσωπικό καλό παράδειγμα ελέγχου της χρήσης οθονών και σταθερά όρια που θα θέσουμε με καλό τρόπο και επιχειρήματα.

Τα παιδιά δυσκολεύονται επίσης στο να συγκεντρωθούν στην μελέτη τους, το καθένα περισσότερο ή λιγότερο, με τα παιδιά που δεν είχαν καμία επαφή κατά τους καλοκαιρινούς μήνες με αναγνωστικές δραστηριότητες, να αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη δυσκολία να ανταποκριθούν στις καθημερινές απαιτήσεις της εκπαίδευσής τους.

Θα βοηθούσε πολύ να οργανώσουμε τον χώρο μελέτης του παιδιού άμεσα, με αφαιρετικό ύφος, κυρίως εκεί που κάθεται το παιδί για διάβασμα, να οργανωθούν τα παιχνίδια και τα βιβλία του και να απομακρυνθούν όσα αντικείμενα δεν είναι απολύτως απαραίτητα να βρίσκονται μέσα στο δωμάτιό τους. Το καθημερινό πρόγραμμα όλων των υποχρεώσεών τους συνολικά να είναι γραμμένο και ανηρτημένο πάνω από το γραφείο τους, αλλά και σε κάποιον άλλο κοινόχρηστο χώρο για να έχουν και οι γονείς γνώση. Το πρόγραμμα μελέτης επίσης, όσο πιο έγκαιρα οργανωθεί, θα συνδράμει πολύ στο να μην έχει άγχος το παιδί και να εξοικονομείται ελεύθερος χρόνος.

Το πρόγραμμα μαθημάτων του σχολείου συνήθως παίρνει καιρό για να σταθεροποιηθεί και έτσι και το πρόγραμμα μελέτης δεν γίνεται εξαρχής. Αυτό όμως είναι λάθος. Βασικό κομμάτι της κατάκτησης της οργάνωσης του χρόνου σε αντιστοιχία με τις υποχρεώσεις είναι η ευκολία διόρθωσης και προσαρμογής του όποιου προγράμματος μελέτης, κάθε φορά που αλλάζουν τα μαθήματα. Έτσι άλλωστε συμβαίνει και στη ζωή: συχνά ανατρέπονται τα σχέδιά μας, αλλά μαθαίνουμε να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα και άμεσα επαναπροσδιορίζουμε το χρονοδιάγραμμα των εργασιών μας.

Με το άνοιγμα των σχολείων αλλάζουν και οι διατροφικές ανάγκες των παιδιών!  Το πρωινό απαιτείται για να μπορεί το παιδί να ανταπεξέλθει στο σχολείο, το δεκατιανό επίσης, μεσημεριανό στο σπίτι, απογευματινό και ελαφρύ βραδινό γεύμα. Επειδή η διατροφή είναι άμεσα εξαρτώμενη με την ψυχοσωματική μας υγεία αλλά και καθορίζει σημαντικά και τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών, η συμβολή ειδικού διατροφολόγου κρίνεται σημαντική, ιδίως στα παιδιά με αυξημένες εκπαιδευτικές ανάγκες  (όσα πχ δίνουν πανελλήνιες ή πτυχία ξένων γλωσσών) ή για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν οποιαδήποτε διαταραχή διατροφής ή σχετικό σύνδρομο. Η ισορροπημένη κρητική διατροφή στο σπίτι αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα διατροφής και για τα παιδιά μας!!

Ώσπου τα παιδιά να προσαρμοστούν τελικά, χρειάζεται υπομονή, κατανόηση και διευκόλυνση από εμάς τους μεγάλους!! Καλή σχολική χρονιά!!

Γράφει η ψυχολόγος-παιδαγωγός, Σταυρούλα Δελημπαλταδάκη

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη
Energi News: Το site που ανήκει στον πολίτη