Top News

Τέλος το «καλάθι του νοικοκυριού» μετά από τρια χρόνια εφαρμογής

 


Μετά από τρία χρόνια εφαρμογής, το μέτρο του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» αποσύρεται επισήμως την 1η Νοεμβρίου 2025, βάζοντας τίτλους τέλους σε μια προσπάθεια που στόχευσε στη συγκράτηση των τιμών και την ανακούφιση των καταναλωτών από τις συνεχείς ανατιμήσεις.

Το «καλάθι» έκανε πρεμιέρα τον Νοέμβριο του 2022, υποχρεώνοντας τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να αποστέλλουν κάθε εβδομάδα κατάλογο προϊόντων με προσιτές τιμές. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, οι τιμές σε μεγάλο ποσοστό προϊόντων είτε μειώθηκαν είτε παρέμειναν σταθερές, ωστόσο οι καταναλωτικές οργανώσεις σημείωναν ότι το μέτρο δεν πέτυχε ουσιαστική αποκλιμάκωση της ακρίβειας.

Η κριτική επικεντρώθηκε στο γεγονός ότι, αν και οι τιμές του «καλαθιού» παρέμειναν σταθερές, εξακολουθούσαν να είναι υψηλές σε σχέση με την προ κρίσης περίοδο. Πολλές αλυσίδες επέλεγαν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή χαμηλής ζήτησης, ενώ οι τιμές των επώνυμων προϊόντων συνέχισαν να αυξάνονται εκτός «καλαθιού».

Η κυβέρνηση δεν προβλέπει νέα παράταση πέραν της 31ης Οκτωβρίου 2025. Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, «το καλάθι ολοκλήρωσε την αποστολή του». Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η εθελοντική πρωτοβουλία με μειώσεις τιμών σε περίπου 2.500 προϊόντα, με μέσο όρο μείωσης 8% — αν και πρόκειται κυρίως για είδη ιδιωτικής ετικέτας.

Νέα εποχή εποπτείας και διαφάνειας

Το νομοσχέδιο για τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Εποπτείας Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή προβλέπει αυξημένη διαφάνεια στις τιμές, με υποχρέωση αναγραφής της τιμής παραγωγού για τα νωπά προϊόντα. Στόχος είναι να αποτυπώνεται η πορεία της τιμής «από το χωράφι στο ράφι», ώστε να ενισχυθεί ο υγιής ανταγωνισμός και να αντιμετωπιστούν οι αδικαιολόγητες αυξήσεις.

Παράλληλα, παρατείνονται έως τις 30 Ιουνίου 2026 τα μέτρα για:
την υποχρέωση ανακοίνωσης ανατιμήσεων από τα σούπερ μάρκετ,
τη γνωστοποίηση ενδεικτικών τιμών σε οπωροκηπευτικά,
και την τρίμηνη απαγόρευση προσφορών για προϊόντα με αυξήσεις τιμών.

Παρά τις νέες πρωτοβουλίες, οι καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί. Το «στοίχημα» της πραγματικής μείωσης τιμών στα ράφια μένει ακόμη ανοιχτό — και το «καλάθι» που κρατούν οι Έλληνες καταναλωτές παραμένει… μικρό.

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη
Energi News: Το site που ανήκει στον πολίτη