Την έντονη αντίδραση του επιχειρηματικού κόσμου του Λασιθίου προκάλεσε η πρόσφατη ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η οποία κατατάσσει τον νομό στους πρωταθλητές της παραβατικότητας το φετινό καλοκαίρι. Με ποσοστό 42,77%, το Λασίθι βρέθηκε στην κορυφή της Κρήτης, μαζί με τα Χανιά (43,83%), ως μία από τις πέντε περιφέρειες με την υψηλότερη παραβατικότητα πανελλαδικά.
Ωστόσο, ο Μανώλης Μιχελαράκης, Πρόεδρος του Σωματείου Καφέ-Εστίασης Ιεράπετρας και Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Λασιθίου, μιλώντας σήμερα στον «Ράδιο Λασίθι», έσπευσε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους, υποστηρίζοντας ότι τα στοιχεία αυτά είναι προϊόν της σφοδρότητας των ελέγχων και όχι της έκτασης της πραγματικής φοροδιαφυγής, τονίζοντας πως «λείπει η μισή αλήθεια».
Η «Αλήθεια» των αριθμών: Πολλές αποδείξεις για μικρές παραβάσεις
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, οι έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο του 2025 στόχευσαν κατά 41% σε κλάδους που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό και την εστίαση, εντοπίζοντας παραβατική συμπεριφορά σε ποσοστό 33,73%. Στην Κρήτη, τα ποσοστά ήταν ακόμη υψηλότερα, με το Λασίθι να φτάνει το 42,77%.
Ο κ. Μιχελαράκης επιβεβαίωσε την πολύ έντονη παρουσία των ελεγκτικών κλιμακίων, ιδιαίτερα στην Ιεράπετρα και τον Άγιο Νικόλαο, αναφέροντας ότι κάποιες μέρες επιχειρούσαν ταυτόχρονα δύο κλιμάκια στην ίδια περιοχή. Ωστόσο, τόνισε πως οι παραβάσεις που εντοπίστηκαν στα καταστήματα εστίασης ήταν στην συντριπτική τους πλειοψηφία ελάχιστες και αφορούσαν μικροποσά.
«Συνήθως, αν εξαιρέσουμε ένα-δύο καταστήματα, βρήκαν μία με δύο αποδείξεις που δεν είχαν κοπεί το πολύ. Μια Coca-Cola κάνει 2,5-3 ευρώ. Αν δεν κόψεις απόδειξη το πρόστιμο είναι 250 ευρώ, δήλωσε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως η μη έκδοση μίας μόνο απόδειξης σε ένα γεμάτο εστιατόριο «είναι στα όρια της αμέλειας». Μάλιστα, ανέφερε το παράδειγμα καταστήματος της Ιεράπετρας που του επιβλήθηκε πρόστιμο επειδή δεν είχε κόψει απόδειξη για ένα μπουκάλι νερό.
Η κεντρική του θέση είναι ότι τα υψηλά ποσοστά προκύπτουν επειδή «αν σε μια περιοχή δεν υπάρχει κανένας έλεγχος, δεν υπάρχει παραβατικότητα». Καθώς οι έλεγχοι ήταν σαρωτικοί, τα ποσοστά ανέβηκαν, ενώ σε άλλες περιοχές, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη (λόγω σεισμού), η παρουσία των κλιμακίων ήταν «πιο χαλαρή» ή ανύπαρκτη.
Οι «μεγάλοι» της φοροδιαφυγής και ο υγιής ανταγωνισμός
Ο Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Λασιθίου έθιξε και το ζήτημα της επιλεκτικής στόχευσης από την Πολιτεία. Καταλόγισε στις αρχές ότι κυνηγούν «να μαζέψουμε τα σπασμένα με μια απόδειξη που δεν κόπηκε για μια Coca-Cola και ένα καφέ» αντί να εστιάσουν σε μεγάλα οικονομικά εγκλήματα και απάτες, όπως οι περιπτώσεις επιδοτήσεων του ΟΠΕΚΕΠΕ ή οι μεγαλοεπιχειρήσεις που «δεν έχουν κέρδος ποτέ».
«Γενικά η εστίαση, αν δείτε στην ΕΛΣΤΑΤ, γενικά είναι στην όγδοη θέση σαν παραβατικότητα, δεν είναι στις πρώτες θέσεις», ανέφερε, υπογραμμίζοντας ότι επαγγέλματα όπως τα συνεργεία, τα ταξί και οι γιατρούδες παρουσιάζουν πολύ μεγαλύτερα ποσοστά παραβατικότητας, αλλά οι έλεγχοι στην εστίαση είναι ευκολότεροι λόγω της «μαζικότητας» των συναλλαγών.
Ο κ. Μιχελαράκης τόνισε την πάγια θέση του Συλλόγου υπέρ της νομιμότητας και του υγιούς ανταγωνισμού, τονίζοντας ότι «όλοι πρέπει να είμαστε νόμιμοι» και να κόβουμε αποδείξεις, καθώς ο αθέμιτος ανταγωνισμός (π.χ., επιχείρηση με ανασφάλιστο προσωπικό) δημιουργεί τεράστια κοστολογικά προβλήματα.
Ακριβό κόστος, Ψηφιακή Εξέλιξη και η Στασιμότητα της Ανάπλασης
Πέραν του ζητήματος της φοροδιαφυγής, ο κ. Μιχελαράκης επικεντρώθηκε στις τρέχουσες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος της εστίασης, ξεκινώντας από το αυξημένο λειτουργικό κόστος. Η συνεχής άνοδος των τιμών, που πλέον διαδέχεται η μία την άλλη, επιβαρύνεται από την άρνηση της κυβέρνησης να μειώσει τον ΦΠΑ στην εστίαση. Παράλληλα, επισήμανε πως η τιμή του καφέ ανεβαίνει διεθνώς λόγω ξηρασιών στη Βραζιλία, με το κόστος να εκτοξεύεται στα Χρηματιστήρια του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης, επιβαρύνοντας τελικά τον καταναλωτή και τις επιχειρήσεις.
Σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, το Επιμελητήριο Λασιθίου έχει στραφεί στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI). Μετά την επιτυχημένη διοργάνωση σεμιναρίου στη Σητεία, υπάρχει άμεσος σχεδιασμός για τη μεταφορά του στην Ιεράπετρα και τον Άγιο Νικόλαο. Ο σκοπός είναι η βοήθεια προς τις επιχειρήσεις σε τομείς όπως η διαφήμιση, αλλά κυρίως στην κοστολόγηση, ένα ζήτημα που αποτελεί μείζον πρόβλημα εν μέσω της σημερινής ακρίβειας. Η σωστή κοστολόγηση είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση των επιχειρήσεων.
Τέλος, ο Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για τη στασιμότητα του έργου ανάπλασης της παραλίας της Ιεράπετρας. Ανέφερε ότι δεν υπάρχει καμία εξέλιξη, παρά μόνο η αναμονή για απαντήσεις από τον Δήμο και την Περιφέρεια σχετικά με τις χρηματοδοτήσεις. Οι τελευταίες πληροφορίες, που ελήφθησαν στις αρχές του καλοκαιριού, έκαναν λόγο για εξελίξεις τέλος Οκτωβρίου. Ο κ. Μιχελαράκης τόνισε με νόημα ότι, για να αναπτυχθεί το «brand name» της Ιεράπετρας, πρέπει να εξασφαλιστούν χρηματοδοτήσεις για έργα, συγκρίνοντας την κατάσταση με άλλες περιοχές της Κρήτης όπου γίνονται αναπλάσεις, υπονοώντας ότι τα χρήματα φτάνουν με δυσχέρεια στον νομό, μια κατάσταση που «δεν είναι ο ΒΟΑΚ».
Δημοσίευση σχολίου