Σε μια κομβική στιγμή για την αναδιάταξη του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης φαίνεται πως βρίσκεται ο κλάδος, καθώς οι διεργασίες που έλαβαν χώρα χθες στο Ηράκλειο σηματοδοτούν τη μετάβαση σε μια νέα εποχή εξωστρέφειας και στρατηγικού σχεδιασμού. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ιεράπετρας και Νοτιοανατολικής Κρήτης, κ. Γιώργος Τζαράκης, μιλώντας σήμερα στο Ράδιο Λασίθι, περιέγραψε το πλαίσιο των δύο κρίσιμων παγκρήτιων συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν χθες, θέτοντας επί τάπητος φιλόδοξους στόχους: την επέκταση της σεζόν στους 10 μήνες, το άνοιγμα σε γιγαντιαίες αγορές της Ανατολής και τη δημιουργία ενός ισχυρού ενιαίου μετώπου διεκδίκησης προς την κεντρική εξουσία.
Το μοντέλο της Μαγιόρκα και η στόχευση για τον Χειμώνα
Κεντρικός άξονας των συζητήσεων υπήρξε η αναγκαιότητα επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, με απώτερο σκοπό η Κρήτη να μετεξελιχθεί σε προορισμό δωδεκάμηνης —ή έστω δεκάμηνης— λειτουργίας. Ο κ. Τζαράκης χρησιμοποίησε ως μέτρο σύγκρισης τη Μαγιόρκα, επισημαίνοντας το χάσμα δυναμικής: ένα νησί με έκταση ελαφρώς μεγαλύτερη από τον νομό Ρεθύμνου προσελκύει 24 εκατομμύρια επισκέπτες, έναντι των 5 εκατομμυρίων της Κρήτης.
Το σχέδιο δράσης που προκρίνεται δεν είναι θεωρητικό αλλά άμεσο. Στόχος για τη φετινή χρονιά είναι η παράταση της λειτουργίας των μονάδων τουλάχιστον μέχρι τις 20 Νοεμβρίου, εκμεταλλευόμενοι τις εξαιρετικές καιρικές συνθήκες που πλέον παγιώνονται το φθινόπωρο. Για το 2026, ο πήχης ανεβαίνει, με επιδίωξη την έναρξη της σεζόν 15 ημέρες νωρίτερα, δηλαδή στα μέσα Μαρτίου.
Για να επιτευχθεί αυτό το εγχείρημα, οι ξενοδόχοι ζητούν τη συνδρομή της πολιτείας μέσω κινήτρων, όπως η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για το προσωπικό κατά τους χειμερινούς μήνες, ώστε να καταπολεμηθεί η εποχική ανεργία και να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας ενεργές.
«Είμαστε η Ελβετία της Μεσογείου;» – Η στροφή στον βιωματικό τουρισμό
Η αλλαγή του μοντέλου, ωστόσο, απαιτεί επαναπροσδιορισμό της ταυτότητας του προορισμού. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Τζαράκης, η Κρήτη διαθέτει το συγκριτικό πλεονέκτημα να συνδυάζει θάλασσα και βουνό σε ελάχιστο χρόνο. «Σε 20 λεπτά φεύγεις από τη θάλασσα και βρίσκεσαι σε τοπία που θυμίζουν Ελβετία», τόνισε, υπογραμμίζοντας τις δυνατότητες ανάπτυξης χειμερινών δραστηριοτήτων.
Ορειβασία, επισκέψεις σε οινοποιεία και ρακοκάζανα, πολιτιστικές διαδρομές στην Κνωσό και τα μουσεία, αλλά και αθλητικός τουρισμός μέσω ξενοδοχειακών υποδομών (θερμαινόμενες πισίνες ολυμπιακών διαστάσεων), συνθέτουν το παζλ της «χειμερινής Κρήτης». Ήδη έχει δρομολογηθεί συνεργασία με μεγάλη εταιρεία μάρκετινγκ για την προώθηση αυτής της νέας ταυτότητας, μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο ωρίμανσης τουλάχιστον δύο ετών για να εμπεδωθεί τόσο στις διεθνείς αγορές όσο και στην τοπική επιχειρηματική κοινότητα.
Ινδία, Κίνα, Σαουδική Αραβία: Οι νέοι «παίκτες»
Ίσως η πιο σημαντική είδηση που προέκυψε από τις συναντήσεις είναι η στρατηγική απόφαση για άνοιγμα σε νέες, μη ευρωπαϊκές αγορές. Οι φορείς του τουρισμού βλέπουν τεράστιες προοπτικές δεξαμενές τουριστών υψηλής ποιότητας από την Ινδία, την Κίνα και τη Σαουδική Αραβία.
Η συγκυρία κρίνεται ιδανική, καθώς παρατηρείται κόπωση των Ευρωπαίων ταξιδιωτών για τους μακρινούς (long haul) προορισμούς, γεγονός που δημιουργεί ένα κενό που η Κρήτη φιλοδοξεί να καλύψει, κάνοντας ένα δυναμικό «restart» και επιστρέφοντας σε σεζόν διάρκειας που θυμίζουν τη δεκαετία του ’80.
Υποδομές και Ασφάλεια: Το αγκάθι του Αεροδρομίου και των Νοσοκομείων
Παρά την αισιοδοξία, ο κ. Τζαράκης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα δομικά προβλήματα που απειλούν την αναπτυξιακή πορεία. Το ζήτημα της υγείας και της ασφάλειας τίθεται ως κορυφαία προτεραιότητα. «Υπογράφουμε συμβόλαια με τους Tour Operators εγγυώμενοι την ύπαρξη νοσοκομείου σε κοντινή απόσταση», σημείωσε με νόημα, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για την υπολειτουργία του Νοσοκομείου Ιεράπετρας. Η ασφάλεια αποτελεί πλέον κριτήριο επιλογής προορισμού και η πραγματικότητα πρέπει να ανταποκρίνεται στις υποσχέσεις.
Παράλληλα, έντονος προβληματισμός επικρατεί για τις καθυστερήσεις στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι. Αναφέρθηκε ο κίνδυνος επιβολής υπέρογκων προστίμων λόγω εμπλοκών με την Αρχαιολογία (λόφος Παπούρας) και ζητημάτων με τα ραντάρ, καταστάσεις που «κρατούν όμηρο μια ολόκληρη επένδυση και τον τουρισμό του νησιού».
Ένα αρραγές Παγκρήτιο Μέτωπο
Το σημαντικότερο ίσως θεσμικό αποτέλεσμα των συναντήσεων είναι η απόφαση για τη δημιουργία ενός ενιαίου Συνδέσμου Τουριστικών Φορέων Κρήτης, που θα περιλαμβάνει 19 φορείς (ξενοδόχους, πράκτορες, διευθυντές ξενοδοχείων, ενοικιαζόμενα οχήματα).
Με «όπλο» τη συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ (28% πανελλαδικά) και τον τζίρο των 4 δισ. ευρώ που παράγει η Κρήτη, ο νέος φορέας θα επιδιώξει απευθείας συνομιλία με το Μέγαρο Μαξίμου, παρακάμπτοντας γραφειοκρατικές αγκυλώσεις. «Δεν κάνουμε πολιτική, αλλά κινούμε την οικονομία και απαιτούμε να εισακουγόμαστε», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τζαράκης.
Τα μηνύματα για το 2025 είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικά βάσει των προκρατήσεων, ωστόσο το μήνυμα των ξενοδόχων είναι σαφές: Η Κρήτη αλλάζει πίστα, αλλά για να πετύχει το στοίχημα της 10μηνης σεζόν, απαιτείται η συστράτευση κράτους, τοπικής αυτοδιοίκησης και της ευρύτερης επιχειρηματικής κοινότητας.

Δημοσίευση σχολίου